Fortsätt till huvudinnehåll

Lukten av lägerelden



Många långa helgdagar inbjuder till läsning och jag har fått en ny favorit. Deon Meyer, sydafrikan som skrivit åtta romaner. Den som hamnat framför mina ögon är Spåren. Meyers hjälte är privatdetektiven Lemmer, en man med ett inte helt fläckfritt förflutet. Lemmer påminner en del om en annan storsäljande hjälte, Jack Reacher, lika snabb att ta till våld men medan Reacher slåss med knytnävarna använder Lemmer ett tillhygge, en golfklubba eller så. Men lugn, det är bara busarna som får stryk. Lemmer är en hygglig kille som står på de godas sida. En arbetarkille som arbetat upp sig till en hygglig medelklasstillvaro och fått ihop det med en vacker överklassdam men taket läcker och alla uppdragsgivare har inte de ädlaste motiv.

Meyer presenterar en skickligt utmejslad intrig med rika storbönder, storstadsfolk i Kapstaden, statliga tjänstemän, korrumperade politiker, bushmän och vilt- och diamantsmugglare. Den utrotningshotade spetsnoshörningen spelar en viktig roll. Alla är beredda att ta stora risker för att fylla på plånboken.

Styrkan i boken är miljöskildringen av detta mångfasetterade land så fjärran från de nordamerikanska eller brittiska miljöer som vanligen förekommer i spänningsromaner. Man kan riktigt förnimma lukten från lägerelden.

Ett riktigt guldkorn i den aldrig sinande floden av spänningsböcker.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.