Fortsätt till huvudinnehåll

Utopia i Mantorp


Gott om plats för att bygga luftslott.

Detaljhandeln har problem. Citygallerior och externa Köpcentrum avfolkas alltmer. På nära håll har det resulterat i drastiska förändringar. Mjölby kommun har tvingats köpa Galleria Kvarnen, för ett och ett halvt år sedan lades Coop ner i Mjölby och häromdagen avvecklades Konsum i Skänninge. Dollarstore på Depot flyttar till egna lokaler på Viringe inom kort.

I detta läge presenterar Depots ägare Bergmantorp hisnande planer för det halvsekelgamla varuhuset på Östgötaslätten. Projektledaren Tor-Erik Lund målar upp framtidsbilden för The One med breda penseldrag och starka färger.

80 000 kvadratmeter och över 100 butiker, hotell och restauranger med generösa öppettider. En fördubbling av antalet parkeringsplatser från 1 300 till 2 500. Inköpen av kalsonger, jeans och strumpor ska kompletteras med upplevelser och event. Finns det någon substans denna gång eller är det ett av flera projekt i Mantorp som aldrig lämnar ritbordet?

Tor-Erik Lund grundar sina optimistiska kalkyler på att länet har 500 000 invånare som kan nå Mantorp inom en timme med bil. Merparten av dessa besökare måste komma från Linköping men vad har Linköpingsborna för intresse av att köra förbi Tornby? Där finns ju allt.

När Sune på Corren pressar Lund om upplevelser och event blir han vag i sina svar. ”Jag kan inte gå in i detalj. Men vi samarbetar med Local Market Group AB som har ett flertal framgångsrika aktivitetscentrum, bland annat i Tele2 Arena i Stockholm.” Inte heller kan han precisera en tidsplan.

Eftersom Tor-Erik Lund inte svarar mer konkret än så är det fritt fram för spekulationer. Köra fort ett par varv på Mantorp Park eller gulla med en travhäst? Kanske kan veganrestaurangen Open New Doors Bahnhof i Sya flytta några kilometer österut och göra Depoten till en kultplats för veganer.

”… oljemiljarder går inte hand i hand med gott omdöme”

Jag förklarar bakgrunden till min skepsis. 2005 köpte ett norskt bolag med sjöfartsmiljarder i ryggen den väl etablerade hemelektronikkedjan Expert. Välbärgade radiohandlare blev ännu rikare. Sju år senare var festen över och Expert försattes i konkurs. Resultat: En halv miljard i skulder. 1 347 personer utan jobb. 358 nerlagda butiker. Konkursförvaltaren, advokat Michael Levin, utreder fortfarande konkursen. Flera av de tidigare anställda har krav på sin före detta arbetsgivare och de tvisterna är föremål för domstolsförhandlingar.

Sportkedjan XXL är ett annat bolag med norska ägare. Roade mig med att kolla bokslutet hos Solidinfo (ja, jag vet, jag har märkliga böjelser).

XXL 2017-12
Omsättning 2,7 miljarder och resultatet är minus 5 000 kr. Kassalikviditeten är -65 procent, vinstmarginalen 0,87 procent och soliditeten 6,56 procent. Inga imponerande siffror.

En gemensam nämnare för dessa bolag är finansmannen Öjvind Tidemandsen som äger XXL, köpte norska Expert och krävde att svenska Expert skulle försättas i konkurs. Han var också den som startade Elgeganten/Elkjöp.

Om man är fallen för drastiska formuleringar, vilket jag sällan är, skulle man säga att oljemiljarder går inte hand i hand med gott omdöme. Om Bergmantorp går hem med denna satsning där event och upplevelser är en väsentlig faktor kan väl Lalandia kasta sig i Varamoviken och drunkna.

För inte så länge sedan hette Depot Mobilia och det namnet lever kvar i folkmun. Dags för ett andra namnbyte till Utopia.

När jag skrivit denna text skickade jag den till en bekant som är centralt placerad i svensk dettaljhandel. Hennes kommentar:


"De stora varuhusens tid är förbi. Se i USA där gapar stora köpcentra tomma. Vi i min bransch är mycket medveten om e-handelns påverkan och många är noggranna med att inte sätta sig i långa hyreskontrakt då köpcentra snabbt kan dö ut och flytta till annat ställe. Något som drar till köpcentra är dock fortfarande Systembolaget."






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom