Fortsätt till huvudinnehåll

Gallerians framtid


Snart har det gått ett år sedan kommunen köpte krisande Galleria Kvarnen i Mjölby. Vid ett möte i torsdags kväll informerade de nya ägarna om framtida förändringar, somliga glada andra mindre glada. Den kommersiella ytan krymper, kommunala kontor flyttar in.
·      
  *Albrekts Guld tackar för sig och har utförsäljning med 70 procents rabatt. Så ta chansen och köp den där diamantringen till frun som du glömde till bröllopsdagen.
·      
  Jysk försvinner för att flytta till eget hus på Kungsvägen några hundra meter västerut granne med Lidl. Uppgifter säger att Rusta hamnar i samma hus.
·       
 Kommunens socialförvaltning lägger beslag på övervåningen för att bygga kontor till en beräknad kostnad av 25 miljoner kr.
·       
 Det finns allvarliga problem med brandsäkerheten på lastkajen.
·      
  En arkitekt är inkopplad för att rita ett förslag som kan passa livsmedelskedjan Östenssons.
·       
 En allmän uppsnyggning av befintliga lokaler inklusive målning.
·    
    Gallret där telefonförsäljarna trakasserade kunderna (mitt emot hissarna) ska bort och på den ytan placeras en möbelgrupp. Tack för det.

Med tanke på att Jysk planerar att bygga nytt och Dollarstore nyligen invigt ett stort varuhus på Viringe mår nog handeln i Mjölby ganska bra men tydligen passar inte Galleria Kvarnen konsumenterna. Det ska bli spännande att följa fortsättningen.

Eventuella dementier, förtydliganden och tillrättalägganden kan noteras här nedan.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.