Fortsätt till huvudinnehåll

Vårblommor och motorsurr


Foto: Mia Karlsvärd. Segerjubel på Duntis i år?


Våren är inte bara tussilago och blåsippor. Luften på Dunteberget fylls av motorsurr och metanoldoft. Elitserien i speedway startar om någon månad och Piraterna är åter med i finrummet. Förhoppningsvis med ett bättre resultat än fiaskosäsongen 2017.

Eftersom jag är yrkesskadad undrar jag om seriepremiären föregås av en speedwaybilaga som fallet var för två år sedan. NTM-koncernen gjorde då en sprängfylld specialbilaga som var nästan lika stor som den som föregår SHL-starten på hösten. Jag kan inte påminna mig att regionens ledande mediahus gjort något liknande om fotbollen. I motorsporten finns tydligen en kommersiell sprängkraft som bara ishockeyn kan matcha.

Speedwayen innehåller många orosmoment som inte bara handlar om det sportsliga på ovalen. Håller ekonomin, får förarna ut sina löner, sitter styrelsen kvar och vilka klubbar får lämna sällskapet i förtid på grund av ekonomisk kollaps? I Piraternas fall kan man lägga till den osäkra relationen till Motala kommun som har bytt politiskt styre. Finns det någon plätt av Duntis som inte är intecknad ännu?

Jag är ingen motorsportentusiast men missar sällan C Mores utmärkta tisdagssändningar. Det är gladiatorspel och rock and roll i samma förpackning och som den lokalpatriot jag är håller jag tummarna för Piraterna även om jag inte kan uttala namnen på de polska förarna.

En figur kommer jag att sakna i depån och det är den förre lagledaren Stefan Andersson Skill. Karln är en färgstark och temperamentsfull citatmaskin som sprutar ur sig rubrikstoff i var och varannan mening. Bara fram med blocket och anteckna för mina gamla kolleger. Jag tror han återvänder till sporten om ett par år.

FÖRTYDLIGANDE

Det här inlägget hade inte legat ute många minuter förrän en dementi anlände. C More visar inga speedwaymatcher i år. Speedwayen tog snarare ett eget grepp om rättigheterna för att skapa ett större intresse och ta kontrollen, skriver en i branschen väl insatt källa. "Nu sänds alla matcher i stället för några enstaka. Kvaliteten är det inget problem med, snarare tvärtom utifrån det lilla jag sett." Linköpingsföretaget Sportality (f d Sports Editing) har inlett ett samarbete med speedwayen. Mer information vid ett senare tillfälle.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.