Fortsätt till huvudinnehåll

Söker du radhus i Alvastra?



Makt och solvens.
Correns bostadsbilaga är en informationstät publikation (22/8). Länets alla fastighetsmäklare visar aktuellt utbud av fastigheter på 18 välmatade sidor. Läge, pris och grandios utsikt.

Mäklarna är nyckelpersoner i försäljningsprocessen som ska göra både säljare och köpare nöjda i kanske livets största affär.. Hur väl stämmer deras image ihop med de saluförda objekten? Jag granskar sidorna lite närmare.

Fastighetsbyrån, som kallar sig Sveriges största mäklare, har fem sidor. Deras 25 medarbetare presenteras på frimärkesstora bilder som inte säger någonting. Tråkigt.

Bjurfors har ett annat anslag. Sju medarbetare säger att de kan Linköping och presenteras på en helsida utan störande inslag av hus. Stora, snygga bilder på välklädda damer och herrar och de senare har kostym och slips med ett undantag. Bilderna signalerar makt och solvens.

Länsförsäkringar har fyra sidor men anser tydligen mäklarna som ointressanta för här finns inga porträttbilder alls endast telefonnummer och mejladress till kontoren i Linköping, Mjölby och Kisa.
 
Ett kraftpaket i tajt kostym.
Hos Magnusson hettar det till. En kvinnlig fastighetsmäklare med en image av Modesty Blaise. För liten kavaj, tajta byxor och boots i samma färg. En person så fit att hon kan leverera en kickspark i huvudhöjd. Börjar förmodligen dagen med en fem kilometers joggingtur och hjular in på kontoret.

Gomér & Andersson skryter med 90 år i branschen men bilderna på sex medarbetare säger ingenting. Inga bilder på några hus heller.

Annonssidorna avslutas med en halvsida Ödeshögs Fastighetsbyrå. Ägaren Hans Nyberg ser avspänd och förtroendeingivande ut när han sitter på en pall och tittar rätt in i kameran iförd jeans, ljus skjorta och en mörk kavaj. Hans vinner mitt race tätt följd av Magnussons mer storstadslika agent. ”Söker du radhus i Alvastra? Det fixar jag”.

Vinnaren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom