Fortsätt till huvudinnehåll

Kraschlandning bland bullar och bakelser


18 månader. Så länge varade Folkunga pastorats äventyr i företagsvärlden innan hela äventyret kraschlandade bland bullar och bakelser. 

Utan att ta till för starka ord var satsningen på ett bageri med medlemmarnas pengar ett fiasko. Slutnotan blir dyr, mycket dyr för Mat i Folkungabygden AB som det juridiska namnet lyder.

Det är värt en rekapitulation över de senaste tre åren för att klargöra hur det stora, relativt nybildade pastoratet hamnat i denna penibla situation.

Inriktningen var klar redan från början när det nya pastoratet bildades. I en intervju i Corren (28/4 2016) utvecklar kyrkoherde Fredrik Lennman sina tankegångar.

Tanken är inte att kyrkan ska driva taxibolag eller chokladtillverkning utan förskola, HVB-hem, äldreboende, begravningsbyrå eller annan lämplig omsorgsverksamhet. Kyrkan blir allt fattigare med ett sinande medlemsantal och vinstdrivande företag blir nödvändiga om inte den materiella nöden ska klappa på kyrkporten.”

Lennman säger till Corren att ”… både jag och vår kyrkorådsordförande Leif Larsson har varit inne på tanken att utnyttja denna möjlighet ända sedan det nya pastoratet bildades. Vi brinner för det och nu är tiden mogen för att få kyrkofullmäktige att ta ställning till om vi ska gå den här vägen eller inte”.

Ingen tvekan där således. När holdingbolaget gjorde sitt första förvärv i bageriet våren 2018 fick det en komplicerad start. Innan övertagandet skulle ske gick det säljande bolaget i konkurs men efter diskussioner med konkursförvaltaren fullföljdes affären.

Opposition har inte saknats. När kyrkofullmäktige beslöt att om ett aktieägartillskott på 1,6 miljoner kr överklagade tre ledamöter i kyrkorådet beslutet till Domkapitlet i Linköping. Jag har inte haft möjlighet att kontrollera om Domkapitlet avgjort överklagandet. Ett andra kapitaltillskott i våras på 300 000 kronor kunde inte rädda det sjunkande skeppet.

Det saknades alltså inte varningstecken innan bolaget slog vantarna i bordet.

Orsak? Den enkla sanningen är nog att konkurrensen blev för stor. Innan grannen Nyfiket kursade fanns sju konditorier och kaféer inom en radie av en kilometer i stans centrala delar. Tätorten har bara 16 000 invånare. Nu är det fem näringsställen kvar och kanske förutsättningarna för dessa har förbättrats.

Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen i nästa möte i kyrkorådet. Tänker pastoratet fullfölja de ursprungliga planerna på att bygga en koncern som kyrkoherde Lennman skissade på i Correnintervjun i april 2016? Eller var det ett luftslott utan närmare kontakt med den krassa verkligheten.

Spännande tider väntar.

Bakgrund:  
Mat i Folkungabygd har en styrelse på åtta personer med Leif Larsson som ordförande. Kyrkoherde Lennman är styrelseledamot.
Larsson är också ordförande i Kyrkans Holdingbolag i Folkungabygden AB.
Det finns ytterligare två bolag i koncernen, Kyrkans Städ & Entreprenad i Folkungabygden AB och Kyrkans Skola & Omsorg i Folkungabygden AB. Mårten Thurfjell är vd i bägge och Leif Larsson är styrelseordförande.
Uppgifterna är hämtade från Solidinfo. Det är svårt att utläsa av bokslutsuppgifterna om någon verksamhet förekommit i de två senare bolagen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom