Fortsätt till huvudinnehåll

I Vadstena väntade en överraskning


Söndagen bjöd på en överraskning. Eftersom jag hade Vadstena som klubbadress de tio första åren av mitt golfliv lockades jag och kompisen Göran Palmqvist av Vadstenas annons om greenfee för 100 kronor och lunch. Det brukar bli några rundor där varje säsong.

Någon form av marknadsföring och ett sätt att få in lite pengar i säsongens slutskede var min tolkning. Därför blev jag överraskad när arrangörerna hade ställt upp ett särskilt bord i foajén där vi välkomnades hjärtligt. När vi betalat hundringen fick vi fylla i ett formulär med namn, adress, klubbtillhörighet, telefonnummer och golf-id. Med lunchbiljetten följde en skriftlig information om klubbens medlemsformer och avgifter.

Då parkeringen var välfylld trodde vi att vi skulle få vänta på en starttid men slussades ut omgående till första tee. Smidigt som tusan.

Rundan var riktigt trevlig, banan var i gott skick med utmärkta greener och inte blev det sämre när solen bröt igenom under sista nio. Utsikten från 15:e tee med ett soldisigt Omberg i bakgrunden var bedårande och som vanligt hade jag glömt kameran.

Jag har ingen tanke på att byta klubb men erkänner att jag är nyfiken på hur den här kampanjen ska följas upp. Traditionellt sett har golfklubbar riktat sitt rekryteringsarbete mot nybörjare men i detta fall är målgruppen etablerade spelare. Undrar vad grannklubbarna tycker om det?

Undertecknad och flera av mina spelkompisar ser gärna att Vadstena finns med i alliansen. Men Vadstena har uppenbarligen valt en egen och annorlunda väg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna