Fortsätt till huvudinnehåll

Vad var det jag sa?

Det blir två betydande luckor i fasaden när rivningarna är genomförda.

Ibland är det lagom självgott och kaxigt att bara luta sig tillbaka och säga ”Vad var det jag sa”. Anledningen är förstås att den nya ägaren till Kvarnen på Magasinsgatan har för avsikt att riva två av byggnaderna och bara låta det röda tegelhuset i mitten och den långa, låga magasinsbyggnaden i söder bli kvar. Hela komplexet från norr till söder mäter cirka 180 meter. Skälet till fastighetsägarens beslut anges inte men man får förmoda att man funnit lämplig verksamhet till de kvarvarande byggnaderna. Inom lager- och logistik är min gissning.

Ett vettigt beslut. Redan när Cerealia offentliggjorde beslutet om nedläggning för två år sedan dristade jag mig till att föreslå en rivning. En vacker park mellan järnvägsspåren skulle välkomna stans tågburna besökare. Att finna en alternativ användning för en så stor och speciell byggnad låter sig inte göras i en handvändning.

Rivningen av de höga silotornen närmast Kungsvägen blir kanske en attraktion i sig. Hur man river en sådan koloss på ett säkert sätt medan trafiken pågår på gatorna blir en utmaning i sig.

En sak kan vi vara säkra på. När rivningen är klar kommer besökarna till gymmet på anda sidan gatan att hitta en ny parkeringsplats. Det är närmast en naturlag i tätorterna att när en ny öppen plats uppkommer fylls den av bilar. I ett huj.

Ledningen av kommunen gratuleras till att slippa en långbänk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna