Känner ni igen Pissebackens början?
Den
pågående ombyggnaden av riksväg 32 till 50 inklusive den
nya bron över Motalaviken samt dubbelspåret mellan Mjölby-Motala är nog ett av
landets största infrastrukturprojekt för närvarande. Vinnarna i det här fallet
är Motalaborna som får närmare till Linköpings arbetsmarknad.
Stora förändringar i landskapet skapar vissa
problem innan den nya ordningen sätter sig i skallen. Bara den korta sträckan
mellan Mjölby och Skänninge har fått fyra nya trafikplatser. Det börjar vid
Hulje med två minirondeller, fortsätter vid Borneholmsavfarten (början av
Pissebacken), korsningen med väg 206 och sedan ytterligare en trafikplats
(norra) vid avfarten till Vadstena. Det var den senare som vållade mig problem
en dag i början av juli.
Min
mentala kompass var fortfarande inställd på
korsningen med 206:an för när jag kom upp på bron blev jag förvirrad och kände
inte igen den anvisade vägen mot Motala. Så jag vände och åkte till Motala via
Vadstena istället. Det blev några kilometers omväg och mötet blev försenat tio
minuter men det kunde jag ta för vädret var gudagott. Det är sällan vägskyltar
visar fel. Hemfärden gick dock raka vägen. Det var som när erfarna seglare
drabbas av tjock dimma och kompassen pekar på ett håll medan färdriktningen i
huvudet pekar åt ett annat.
Mjölbys kommunledning fäster stora förhoppningar
vid främst pendeltågstrafiken till och från Skänninge som ska ge
medeltidsstaden ett antal nya invånare när pendlingsmöjligheterna ökar. Det lär
vara ett halvsekel sedan som persontågstrafiken upphörde.
Ett
större projekt i dessa trakter lär inte jag få
uppleva i min livstid. Hoppas bara att kommunen eller någon annan myndighet har
tänkt på att dokumentera landskapets utseende innan arbetena började. Ganska
många småhus har rivits. Ett första test på nyordningens kapacitet blir vid
Skänninge markens start på onsdag.
Kommentarer
Skicka en kommentar