Fortsätt till huvudinnehåll

Stålarna rinner ut ur Malexander


Malexander har en köpkraft på 25,1 miljoner kr som läcker till omkringliggande orter. Bara två av tio kr spenderas på orten. Det visar en ambitiös rapport som byalaget har tagit fram.

Än sen då? Hur ska befolkningen kunna sätta sprätt på pengarna när det inte ens finns en vanlig livsmedelsbutik på orten? Det är nödvändigt att ta sig till någon av grannorterna för att handla mat, serva bilen eller köpa den nya cykeln. Bara 250 personer bor permanent i byn även om befolkningen fyrdubblas under sommaren. 

Det är i den senare befolkningsökningen som potentialen finns, är en av slutsatserna.

Den här protektionistiska inställningen känner jag igen. På 80-talet klagade dåvarande kommunalrådet Svante Larsson över att så få lärare var bosatta i Boxholm och att kommunen gick miste om skatteintäkter.

Jag ler igenkännande åt Correns artikel. Sedan jag kom till Boxholm som lokalredaktör 1980 har jag skrivit om åtskilliga framtidsgrupper och utredningar med det vällovliga syftet att utveckla Malexander ekonomiskt och socialt. Entusiasmen har varit stor till en början men svalnat i takt med uteblivna resultat. En av stötestenarna då – hur det är idag vet jag inte – var att den mesta marken ägdes av en Tranåsfamilj vars intresse av att sälja till kommunen eller andra intressenter var noll, om det nu fanns några konkreta företagsidéer att realisera.  
Men varje ny framtidsgrupp fick alltid en uppmuntrande klapp på axeln av tidningens journalister.

Tvärtom har utvecklingen gått åt fel håll. Butiken har lagts ner liksom skolan och häromåret kom signaler om att kyrkan (markägaren) vill slippa den närliggande campingen. Det enda som har hänt är att småbåtshamnen byggts ut och moderniserats men det lockar väl knappast fler invånare eller turister till byn utan gynnar bara nuvarande båtägare.

Under de möten jag bevistat under årens lopp framgick tydligt att de bofasta, sommargästerna och en tredje kategori med sommargäster som på ålderns höst blivit fast boende, inte alltid haft samma intressen och dragit åt samma håll. Utom när det gällt att skälla på de styrande sossarna i Boxholm förstås.

Skolan levde på nådatid i många år innan nedläggningsbeslutet kom 2004 av ekonomiska skäl. Elaka men klarsynta personer hävdade att det var framlidna kommunalrådet Eva Karlssons fel eller förtjänst. Hennes engagemang för Malexander och dess idrottsförening var väl känd. Hade skolan legat i Rinna hade ingen lyft ett finger till dess försvar.

En f d arbetskamrat beskrev skolans dilemma på följande sätt. En familj med barn i förskoleåldern flyttar till Malexander på grund av den vackra naturen, den rena luften och den vackra sjön. Men när barnen växer och behovet av fritidsaktiviteter ökar med skjuts än hit än dit, tröttnar familjen och söker sig till Boxholm, Kisa eller Tranås. Att hålla sig med två bilar ställer krav på hushållsekonomin även om huspriserna är rimliga.

Är det ens önskvärt att Malexander utvecklas med galleria, hamburgerrestauranger, bensinstationer och allsköns bjäfs? Förlorar inte byn sin identitet då? Vad är det för fel på att vara en vacker rekreationsplats för sommarstugeägare och turister?

FAKTA
Tre områden har arbetsgruppen valt att särskilt fokusera på:
1. Hemservice
2. Samköpsförening
3. Lokal pub

Dessa företagsidéer är de områden som man i första hand bör försöka genomföra för att utveckla Malexanderbygden anser arbetsgruppen.Jag noterat att under punkt 2 finns utrymme för ett kooperativ. Comeback för Konsum?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom