Niklas Birgetz,
vd för sponsor- och eventföreningen, slår sig för bröstet och skriver i en krönika
i Idrottens Affärer att utan sponsorer blir biljetterna till svenska matcher
fyra till fem gånger dyrare. Det innebär cirka 3000 kronor för en hel familj på
en vanlig allsvensk fotbollsmatch, istället för dagens 700 kronor. Det skulle
kunna bli verklighet om det inte vore för sponsorerna.
Sett ur det
perspektivet utför alltså sponsorerna en samhällsnyttig gärning. Och man
funderar vidare skulle utebliven sponsring innebära att elitidrotten dör. För ingen normalt funtad människa betalar 7 000 kr för att sen en allsvensk fotbollsmatch. Underhållningsvärdet
uppgår aldrig till det beloppet den saken är klar. Vad dir Birgetz inte nämner är att konsumenten är med och betalar i
alla fall. Om Kalles Kaviar har en reklamskylt på Råsunda så får varje
köpare bidra med några ören på varje tub till reklamkostnaderna.
I kväll
sänder Canal Plus två allsvenska fotbollsmatcher men jag avstår. Med Spaniens
uppvisning mot Italien i går kväll kvar på näthinnan lockar varken Malmö FF-AIK
eller Helsingborg-Gefle. Kosten på allsvenskans bord ter sig mager i jämförelse
med det kaloristinna EM.
En annan sak
om förhållandet mellan sponsorer och idrottsklubbar. Ledare och spelare TV-intervjuas
framför en skärm fylld med tvåhundrafemtielva loggor. Är det någon som kan
urskilja en enskild logga i det färggranna myllret?
Elitserien i speedway som inte direkt är överbefolkad av lag har drabbats av en ny motgång. Valsarna i Hagfors har drabbats av ekonomiska problem och lämnar WO mot Piraterna i morgon kväll. Hur många av elitklubbarna har en tillvaro som är byggd på lösan sand?
Kommentarer
Skicka en kommentar