Fortsätt till huvudinnehåll

Att presentera en nyhet



En nyhet kan presenteras på olika sätt. Svenska Dagbladet lägger ner sin sportredaktion är utgångspunkten för denna betraktelse. Jag läste nyheten först på text-TV i torsdags kväll. En kort text som talade om att tidningen ska köpa in de tjänsterna utifrån. Hur man kan spara pengar på en sådan manöver talas det inget om.

Dagens Nyheters nätupplaga hade den på väl synlig plats på förstasidan. Innehållet i texten var detsamma som i TT-telegrammet men något utförligare.

I Svenskan får man leta en stund innan rubriken dyker upp längst ner på sidan. Större delen av artikeln handlar om hur bra tidningen blir efter att man sparkat 40 medarbetare. Först i slutet av texten nästan i förbigående kommer uppgiften om sportredaktionen. Jämför med TT:s och DN:s nyhetsbedömning.

– Vår bedömning är att vi med detta stärker den digitala kraften och fokuserar på kärnverksamheten, nödvändigt för att kunna leverera kvalitetsjournalistik i samtliga kanaler även framöver, säger Lena K Samuelsson, som är chefredaktör.

Rätt mycket företagsekonomiskt snömos (corporate bullshit) i den förklaringen. Ungefär av samma slag som när industri- eller konsultföretag presenterar sina nedskärningar. Enligt DN har Svenskans ägare Schibsted gott om pengar men amerikanska investerare kräver högre avkastning.

Varför sportredaktionen drabbas hårdast finns ingen förklaring till. Kanske är det så att tidningens läsare föredrar ekonominyheter framför nyheter om Zlatans lön i PSG eller senaste konflikten i NHL?

Greppet med sportredaktionen är inte nytt. I Gävle har både Gefle Dagblad och Arbetarbladet en gemensam sportredaktion kallad Gävle Nyhetsbyrå sedan några år.
Dagspressen står inför en omvandling även på det lokala planet. Ingen inbillar mig att NTM:s köp av Motala Tidning den första oktober går obemärkt förbi.

Kvällens dryck blir gravöl.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

340 år med släkten Ehrenkrona

Norra gaveln av Hulterstad. Hulterstads takstolar fullkomligt bågnar av Ehrenkronska släkttraditioner. Sammanlagt 340 år har 13 generationer styrt på gården och den nuvarande ägaren Carl-Erik Ehrenkrona (f-49) är den sjunde generationen i obruten följd. Den har aldrig varit ute till försäljning på den fria marknaden utan vandrat vidare genom arv och släktförbindelser. En feodal tradition utan motstycke i Mjölbytrakten. På övre våningen av Hulterstad hänger porträtt på samtliga ägare med hustrur från generalen Jakob Burensköld till och med överstelöjtnanten Carl Erik Hjalmar Ehrenkrona. Andra kända adelssläkter i annalerna är Gyldenklou, Burensköld och von Schwerin. Den förste Ehrenkrona som bodde på Hulterstad var hovstallmästare Erik Philip Gammal Ehrenkrona. Han tillträdde 1781. Han var brorson till riksrådet Karl Gustaf Gammal Ehrenkrona som var gift med Ulrika von Schwerin. Hulterstad ligger några kilometer söder om Mjölby i Svartåns dalgång mellan ån och ...

En gravsten i Vadstena

  I alla officiella handlingar stavas namnet Kroeger men på gravstenen stavas det Kreuger. En oansenlig gravsten på Vadstena kyrkogård. Märkt av tidens tand och utan utsmyckningar. Här vilar stoftet av en man vars livsöde måste vara ett av det förra seklets märkligaste. Vadstenabon Bengt-Arne Gustavsson har skrivit en intressant bok om mannen som tillbringade 57 av sitt 92 år långa liv på olika institutioner varav de sista 27 på Birgittas sjukhus. Johannes Kroeger var den siste i Sverige att dömas till döden för mord 1918. Sommaren 1972 träffade jag honom tillsammans med Ulf Holmertz för Östgöta-Bladets räkning. Det var ingen journalistisk bragd utan följden av att Aftonbladets radarpar Ebba von Essen och Kai Rehn gjorde ett mittuppslag på honom. Kroeger var 90 år gammal och yttrade inte ett ord. Hans specielle vårdare, Borrud tror jag hans namn var, berättade att de tillbringade dagarna mest med att spela schack. Mellan dem rådde ett grundmurat förtroende...

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindsk...