En nyhet kan presenteras på olika sätt.
Svenska Dagbladet lägger ner sin sportredaktion är utgångspunkten för denna
betraktelse. Jag läste nyheten först på text-TV i torsdags kväll. En kort text
som talade om att tidningen ska köpa in de tjänsterna utifrån. Hur man kan
spara pengar på en sådan manöver talas det inget om.
Dagens
Nyheters nätupplaga hade den på väl synlig plats på förstasidan. Innehållet i
texten var detsamma som i TT-telegrammet men något utförligare.
I Svenskan får man leta en stund innan rubriken
dyker upp längst ner på sidan. Större delen av artikeln handlar om hur bra
tidningen blir efter att man sparkat 40 medarbetare. Först i slutet av texten
nästan i förbigående kommer uppgiften om sportredaktionen. Jämför med TT:s och
DN:s nyhetsbedömning.
– Vår bedömning
är att vi med detta stärker den digitala kraften och fokuserar på
kärnverksamheten, nödvändigt för att kunna leverera kvalitetsjournalistik i
samtliga kanaler även framöver, säger Lena K Samuelsson, som är chefredaktör.
Rätt mycket företagsekonomiskt snömos (corporate bullshit) i den förklaringen. Ungefär
av samma slag som när industri- eller konsultföretag presenterar sina
nedskärningar. Enligt DN har Svenskans ägare Schibsted gott om pengar men amerikanska
investerare kräver högre avkastning.
Varför
sportredaktionen drabbas hårdast finns ingen förklaring till. Kanske är det så
att tidningens läsare föredrar ekonominyheter framför nyheter om Zlatans lön i
PSG eller senaste konflikten i NHL?
Greppet med sportredaktionen är inte nytt. I
Gävle har både Gefle Dagblad och Arbetarbladet en gemensam sportredaktion
kallad Gävle Nyhetsbyrå sedan några år.
Dagspressen står
inför en omvandling även på det lokala planet. Ingen inbillar mig att NTM:s köp
av Motala Tidning den första oktober går obemärkt förbi.
Kvällens dryck blir gravöl.
Kommentarer
Skicka en kommentar