Fortsätt till huvudinnehåll

Vem står näst i tur?



 Tomt och stängt på Galleria Kvarnen idag. Enligt SvD börjar rean på fredag. Sen blir det ytterligare en tom butikslokal i varuhuset.

Onoffs konkurs förra året borde varit en varit en varning men Experts konkursansökan kom som en överraskning trots att koncernen levererat röda siffror i boksluten de senaste tre åren. Expert har varit en hörnpelare i svensk elektronikhandel tills Elgiganten och Media Markt gjorde entré på den svenska marknaden för ett antal år sedan.

Det är inte länge sedan som den norska Wilhelmsen Capital AS förvärvade samtliga aktier i svenska Expert och enligt uppgift betalade norrmännen bra. De måste haft höga förväntningar på Sverige. Så sent som i fjol sköt ägarna till 500 miljoner kronor men det hjälpte alltså inte i en bransch med krympande marginaler.

Expert startade som en inköpsförening för fristående foto- och radiohandlare under 60-talet och huvudkontoret har alltid legat i Linköping. Expert drev också fotolabbet Linkopia under många år. Hur många Linköpingsbor i olika åldrar har inte feriejobbat på Linkopia under årens lopp?

Under mina år som försäljare på Luxor på 70-talet hade jag med en del Experthandlare att göra. De var ganska svårflörtade för deras huvudmärke på TV-sidan var tyska Telefunken. Finns Telefunken kvar idag?

Enligt 121.nu hade Expert en omsättning under 2011 på 2,8 miljarder och en förlust som översteg 300 miljoner. Det innebär grovt räknat att man sålt var tionde TV-apparat med förlust.

På det lokala planet innebär det ytterligare en tom lokal i Galleria Kvarnen och dito på varuhuset Mobilia i Mantorp.

Jag har den egendomliga böjelsen att jag då och då grottar ner mig i siffror och en titt på 121.nu visar en bransch där de stora aktörerna genomgående har lönsamhetsproblem. De röda siffrorna lyser skarpt mot den vita bakgrunden.

Expert Sverige AB
Bokslut/Nyckeltal
2011-12
2010-12
2009-12
Omsättning (TKR)
2 476 723
2 011 864
2 075 868
Balansomslutning (TKR)
1 298 469
861 126
1 017 517
Resultat e. finansnetto (TKR)
- 318 764
- 29 570
- 24 682
Årets resultat (TKR)
- 324 294
- 30 072
- 15 601
Vinstmarginal
-12,40 %
-1,15 %
-0,95 %
Kassalikviditet
77,97 %
69,22 %
78,87 %
Soliditet
0,44 %
3,03 %
5,66 %






Siba AB
Bokslut/Nyckeltal
2011-08
2010-08
2009-08
Omsättning (TKR)
2 615 562
3 091 563
3 286 963
Balansomslutning (TKR)
704 117
731 607
884 961
Resultat e. finansnetto (TKR)
- 72 416
- 80 913
- 67 642
Årets resultat (TKR)
- 70 704
- 82 935
- 41 121
Vinstmarginal
-2,71 %
-2,60 %
-2,04 %
Kassalikviditet
65,08 %
78,13 %
61,10 %
Soliditet
26,25 %
29,86 %
33,88 %

















Elgiganten
Bokslut/Nyckeltal
2011-04
2010-04
2009-04
Omsättning (TKR)
5 791 778
4 992 632
4 193 395
Balansomslutning (TKR)
1 540 375
980 078
895 423
Resultat e. finansnetto (TKR)
- 312 100
- 302 834
- 247 721
Årets resultat (TKR)
- 223 550
- 224 325
- 170 484
Vinstmarginal
-5,13 %
-6,00 %
-5,65 %
Kassalikviditet
59,95 %
22,01 %
24,07 %
Soliditet
18,87 %
18,34 %
20,12 %




forts. följer





































Netonnet i Borås, som ägs av Siba, avviker inte från mönstret. 2011 års bokslut visar en omsättning på 2,3 miljarder och 87 miljoner i förlust.

Media Markt är svårare att redovisa för de har ett dotterbolag för varje varuhus men jag väljer att visa för Stockholm och Norrköping. Stockholm sålde varor för 382 miljoner kr med en förlust på 23 miljoner kronor. Norrköping sålde för 316 miljoner och vinsten var blygsamma 1,5 miljoner kr.

Och då ska ni veta att branschen ansträngt sig för att sälja mer. Under 2010 gjorde branschen reklaminvesteringar för 2,2 miljarder kr och de ovan uppräknade kedjorna stod för 70 procent.

Så låt er inte luras av de färggranna annonserna och den flashiga TV-reklamen. Kalla fakta visar en bransch med stora problem.

Frågan är vem som slår vantarna i bordet nästa gång?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom