Fortsätt till huvudinnehåll

Kalla in Kronofogden



När Valsarnas ekonomiska problem blev kända i och med att värmlänningarna lämnade wo till Piraterna dristade jag mig att fråga vem som blir nästa klubb till rakning. Svaret kom idag. Vargarna har en miljon i samlat underskott och den anrika klubbens existens är hotad. NT använder det hemska ordet konkurs i rubriken.

Correns motorreporter Peter Calén ställer en berättigad fråga hur förbundet styrs egentligen eftersom Valsarna tillåts tävla utan att ha reglerat sin skuld till Piraterna för den inställda matchen på Dunteberget.

I detta sammanhang förtjänar att påpekas att Piraterna verkar ha bra ordning på ekonomin, låt vara med generösa lån från Motala kommun i botten. Det kan förstås finnas något lik i garderoben som ännu inte kommit till tidningarnas kännedom.

Calén påpekar ännu en brist i förbundets planering. Sju hemmamatcher är alldeles för lite under en säsong. Piraterna har haft tre längre uppehåll på en månad mellan matcherna och då är det svårt att hålla intresset uppe hos publiken. Jämför med fotbollens seriesystem som rullar på vecka efter vecka, månad efter månad.

Flera klubbar med allvarliga ekonomiska problem och ett förbund utan auktoritet och förtroende. Är det inte lika bra att Kronofogden tar över ledningen av Svemo? En myndighet med tydligt regelverk som kan både gasa och bromsa, svänga till vänster och höger. Och som ännu inte avslöjats som arrangör av extravaganta personalfester.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna