Fortsätt till huvudinnehåll

Direktörn upptäcker en värld utanför Linköping




Hemma i HSB heter HSB:s medlemstidning och den får jag i brevlådan några gånger om året. En tidning med mycket annonser, många tips om heminredning, trädgårdsskötsel och lite fastighetsjuridisk rådgivning. Ingen tidning för nyhetsavslöjanden utan en vanlig organisationstidning, lite småpräktig och storebrorsaktig sådär i en snyggt layoutad förpackning.

Större delen av innehållet är gemensamt för hela landet men tio sidor i mitten är vikta för regional information, i vårt fall HSB Östergötland. Detta utrymme har till 90 procent använts för att informera om alla nya projekt som lanseras i Linköping. I de senaste numren har Folkets Park i Linköping dominerat.

Men i nr 2 2014 är det som om vd Peter Lindgren upptäckt att det finns ett Östergötland utanför residensstaden. Under rubriken ”Vadstena, Mjölby och Motala är intressanta orter, där det händer en del spännande”, har han tagit till pennan. Men han hymlar inte med att Linköping är organisationens viktigaste marknad.

Lindgren skriver som en politiker, lite vagt positiv utan att vara alltför konkret. ”Just nu är Vadstena och Mjölby aktuella och vi projekterar i båda städerna. Sedan vet vi att det tar tid att bygga”.

Direktörn nämner inte vilka projekt det handlar om men i Mjölbys fall måste det handla om Svartå Strand där HSB vill bygga två åttavåningars punkthus i kv Rosenkammaren tillsammans med det kommunala bostadsbolaget. Bygget har i sig inte vållat några protester men många har protesterat mot att en hundra år gammal industribyggnad i så fall riskerar rivning. På den tomten har man tänkt sig en parkeringsplats för hyresgästerna.

Återstår att se om HSB kan realisera sina planer. Jag vill i dessa sammanhang bara påminna om att HSB inte byggt något i Mjölby sedan början av 1990-talet. Trendbrott på gång?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna