Fortsätt till huvudinnehåll

Ett stölleprov för många år sedan



I höst är det 117 år sedan Nordpolsexpeditionen landade på Vitön och 84 år sedan liken av Knut Fraenkel, Nils Strindberg och Salomon August Andrée upptäcktes av en slump. Om detta har Bea Uusman skrivit en fascinerande bok, Expeditionen: min kärlekshistoria.

Andrée-expeditionen var med modernt språkbruk ett stölleprov. Ingen hade erfarenhet av vistelse i polarisen utan de var teoretiker, skrivbordsmänniskor. Andrée visste att vätgasballongen läckte men hemlighöll uppgiften för sina kompanjoner. Enligt hans beräkningar skulle vätgasen räcka för 30 dagars färd men efter några dygn tog det slut. Redan vid avfärden från Danskön i juli gick det snett när ballongen förlorade styrlinorna. Ballongen drev med vinden.

Graden av realism illustreras av att bagaget innehöll sidenkravatter och andra snygga kläder så att man var representativa inför mottagningskommittén om det nu var i Norge, Sibirien eller Canada den skulle möta upp.

Bea Uusma är besatt av Nordpolsexpeditionen. Hon läste all litteratur, tillbringade hundratals timmar på museet i Gränna, läste Andrées dagboksanteckningar, studerade Strindbergs bilder, undersökte kläderna de bar, intervjuade kriminaltekniker, läkare och andra experter. Hon gjorde några misslyckade försök att nå Vitön och platsen för trions död innan hon slutligen lyckades.

Flera teorier om deras död lanseras, bland annat A-vitaminförgiftning på grund av för mycket isbjörnskött, trikinförgiftning, botulism, för mycket morfin etc. Uusma tecknar  däremot ett scenario där Strindberg attackeras av en isbjörn, Fraenkel skadas svårt när han kommer till Strindbergs undsättning och dör något dygn senare.
Andrée inser att han inte klarar att leva ensam i fyra månaders polarmörker med hotande isbjörnar omkring sig och tar livet av sig med hjälp av morfin, Den 8 oktober 1897 är dagen för sista dagboksanteckningen. Uusmas teori är naturligtvis lika god som någon annans. Hon grundar detta på att Fraenkels och Strindbergs kläder har likartade skador som av en björnklo.

Vem är mannen eller kvinnan att leverera den slutliga lösningen på denna 117 gamla gåta? Leif G W Persson förstås. Han leder en stab av polarforskare, läkare, kriminaltekniker och zoologer och presenterar resultatet i en specialsändning av Veckans Brott. Leif har bytt ut jägarvästen mot smoking och hans skötare, Camilla, bär galaklänning. Mästerdetektiven presterar gåtans lösning inför en jublande, festklädd publik. Vilken glimrande avslutning på en sagolik karriär. Han skriver förstås en bestseller även om denna utredning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna