Den moderna varianten av företagslogga. |
I
Mjölby kan man glädja sig åt att kommunens största
privata arbetsgivare, Toyota Material Handling Europa (TMHE), hamnade på
åttonde plats bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Undersökningen
riktade sig mot anställda, arbetssökande och studenter. Resultatet är det bästa
bland östgötska företag.
Exakt vad symbolvärdet är i en sådan här
undersökning är svårt att avgöra men tillverkning av elektriska lagertruckar i
Mjölby med en japansk ägare är uppenbarligen en effektiv kombination. TMHE
lirar i samma elitdivision som IKEA och Sveriges Radio.
Jag har professionellt bevakat gamla BT i två
perioder, 1982-1990 och 1998-2009 och är inte förvånad över resultatet.
Företaget har alltid handlat skärpt och professionellt särskilt sedan Toyota
köpte företaget av KF 2002. Sedan dess har ägarna investerat över en halv
miljard i nya maskiner, nya lokaler och nya produktionsmetoder. Den som gjort
studiebesök frapperas över det höga arbetstempot.
Jag
minns den eftermiddag år 2000 när nyheten om den nya
ägaren offentliggjordes och jag slogs över hur stark tron på framtiden var
bland alla anställda vi intervjuade på verkstads- och kontorsgolven. Ingen sade
sig vara oroad över att ledningen skulle flytta tillverkning utomlands vilket
vanligt i svenska industrin för tio år sedan. Om det fanns sådana farhågor
lyckades man dölja det väl vid vårt besök.
Den här gamla BT-loggan flyttar inte på sig i första taget. Har suttit här sedan jag flyttade till stan 1982. |
Det är klart att i ett så stort företag händer
saker och ting som inte kommer till massmediernas kännedom, men det enda jag
minns är en vild strejk på 80-talet initierad av syndikalister och ett
slagsmål under en kvällsrast i slutet av 90-talet där verktygen var knivar och
gafflar. Båda avskedades men facket tog strid för den anställde som man menade
var minst aggressiv men förlorade tvisten i AD. Arbetsgivaren gjorde ingen
polisanmälan men den detaljen skötte polisen själva sedan man läst Corren.
Arbetsgivarens något grumliga motivering var att man inte ville förstöra
slagskämparnas möjlighet till anställningar hos en annan arbetsgivare. Stora
företag skapar egna regler utan att bekymra sig över att de står i strid med
samhällets rättsregler.
En
inte alltför lyckad rekrytering av en vd på
90-talet skymtar förbi. Han gjorde misstaget att flytta huvudkontoret till
Mjärdevi men de vita skjortorna och mörka kostymerna var snart tillbaka på
Lundby. Vd hade en förkärlek för att kommunicera med hjälp av video och fick
därför smeknamnet Video-Bengt.
Det gamla KF-namnet BT hamnar mer och mer i
bakgrunden. Officiellt heter anläggningen TMHE i Mjölby AB, men den som går
runt i kvarteret ser att BT-loggan finns kvar på flera skyltar hos de olika
dotterbolagen och somliga avdelningar har dubbelnamn. Men bland Mjölbyborna kommer det att heta BT i
många år framöver.
En
dominerande arbetsgivare i en liten kommun innebär både
för- och nackdelar men hos Mjölby och dess grannkommuner väger plussidan
tyngst. TMHE har underleverantörer i Mjölby, Motala och Ödeshög.
Idag läser jag i tidningen att Saab pekas ut som
ny namnsponsor till Cloetta Center men vore inte Toyota en lämpligare kandidat?
Visserligen heter Mjölby Ishall Toyota Material Handling Europe-hallen sedan
något år, men också ett stort moderskepp behöver en jolle bakom aktern.
Kommentarer
Skicka en kommentar