Fortsätt till huvudinnehåll

Stilla flyter ån men vad döljer sig under ytan?

Mjölby kraftstation mitt i stan..

 Alltför ofta gör sig lokaltidningarna till tolk för allehanda särintressen som får breda ut sig utan kritiska frågor. Ett sådant exempel hittade jag i torsdagens Corren där två fiskeentusiaster pratade sig varma om ett projekt för fria fiskevägar förbi kraftstationerna i Svartån och Motala Ström. Det är många kraftstationer men för en investeringskostnad på 130-180 miljoner får man inte bara fria passager utan också effektivare turbiner för att kompensera för energibortfallet.

Jag tyckte att det lät för bra för att vara sant och dagen efter kom också en halv dementi efter ett seminarium i Vreta Kluster. Konsultbolaget Sweco framhöll att investeringskostnaderna är osäkra och att alla kraftverk med tre undantag redan är kostnadseffektiva. Investeringarna skulle nog bli dyrare än så eftersom de existerande kalkylerna bygger på schablonberäkningar. Det finns motstridiga intressen och projektet måste utredas i detalj. Det var en bit från de optimistiska tongångar som de två fiskeentusiasterna levererade i tidningen dagen innan.

Nästan allt går att ordna om pengar finns och för att klargöra den ekonomiska biten bad jag Klas Gustafsson om hjälp. Klas är f d vd i Mjölby Svartådalen Energi och numera vice vd i Tekniska Verken i Linköping.

När vi byggde om Öjebro tittade vi på ett antal olika alternativ. Ett var att ersätta Knutsbro och Öjebro med en helt ny station. Långt ifrån säkert att man skulle få miljötillstånd för en sådan åtgärd men100 Mkr i extra investering i Öjebro bedömdes ge 2 miljoner kWh extra. Därmed en årsintäkt på 900 000 kr och en återbetalningstid på över 100 år utan ränta.”
Kraftstationen i Öjebro är över 100 år gammal.
 
Man behöver inte vara civilekonom för att förstå att en företagsledare inte kommer dragande med en sådan kalkyl till styrelserna i MSE eller Tekniska Verken. Återbetalningstid 100 år utan ränta! Sug på den. Klas har andra exempel också men sifferexercisen får anstå denna gång.

Det är naturligtvis inte svårt att ha spenderbyxorna på om någon annan betalar. Är du som elkund beredd att betala en högre taxa för att ett fåtal sportfiskare ska få tillgång till mer fisk?

Detta projekt lär aldrig bli verklighet. Det rinner ut i Bråviken som många andra storstilade projekt vilka stupar på den ekonomiska verkligheten. Svensk kraftindustri har nog andra mer angelägna problem att lösa.

Inga blygsamma ord.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna