Fortsätt till huvudinnehåll

Kulan i luften - igen






Nu gäller det att skaka av sig hockeyeländet och se fram emot fotbollspremiären. Kulan i luften igen som vi skrev på Östgöta-Bladet på 60-talet.

Idag tog jag cykeln till Willys för att inhandla veckans pensum av rostbiff, oxfilé och benfri kotlett. Kön framför delikatessdisken var lång och jag tog tillfället i akt att stretcha. Mina gymnastiska övningar väckte uppmärksamhet och plötsligt stod en ledare i MAI framför mig.

”Du får en plats i truppen i år,”  sa han frankt.

”Tror du inte jag är för gammal,” frågade jag försiktigt

”Nej, vi tittar inte på på åldern utan sinnelaget. Du får sitta på bänken som ett dekorativt inslag och får både matchställ och träningsoverall.”

Han märkte min tvekan och lade till. ”Du får springa ut på plan med vattenflaskan om vi får en skadad spelare”.

”Kör till” sa jag men det här blir min sista säsong. Höften och konstgräs är ingen bra kombination.

Kassan passerades i ett nafs. Inte ens min vedersakare MegaVeganen, som brukar kommentera innehållet i varukorgarna syntes till. Hon blev väl kvar i Blåkulla förra veckan.

Här har ni alltså ytterligare ett skäl att se MAI:s hemmapremiär mot Kisa den 24 april på Vifolkavallen.

Men först ska IFK Norrköping besegra Malmö i den allsvenska premiären på lördag. Eller vad säger Lalle och Läjf i Motala?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.