En
torsdagskväll i mars. Det börjar som vanligt vid sju med
Dortmund-Tottenham (kanal 9) och följs av två åttondelsfinaler,
Djurgården-Brynäs och Örebro-HV 71, en halvtimme senare. Fotbollskvällen
fortsätter i 9:an med Liverpool-Manchester United kl 9. Som grädde på moset
levererar C More Golf en sändning från PGA-touren i Florida men den engagerar
inte på en torsdag. För många reklampauser och för mycket dösnack.
För en 40-talist uppvuxen med SVT:s magra
sportsändningar på 60-talet borde detta vara paradiset men igår kändes det som om
ett visst tuggmotstånd infann sig inför denna övermäktiga kvällsmeny. Efter två
snygga mål av Dortmunds Marco Reus var jag nöjd och uppsökte kvällslägret och
en bok av Jussi Adler-Olsen. Jag luktade på inledningen av Liverpool-
Manchester U men bara för att höra publiken sjunga ”You will never walk alone”
för den ger mig fortfarande gåshud.
Kvällen
innan hade jag genomlidit Sveriges landskamp mot
Holland i TV5 och därmed än en gång fått klart för mig att man behöver inte alltid
spela bästa fotbollen för att toppa tabellen.
De svenska sportsändningarna domineras av fyra
block. Discovery Network (Kanal och Kanal 9), MTG, TV 4 (inkl C More) och SVT.
Låt
mig säga direkt att C Mores sätt att sköta
sändningarna från elitserien och allsvenskan är njutbart med rutinerade Lasse
Granqvist som sammanhållande länk i studion. Hög klass också på Champion
League-sändningarna där Lars Lagerbäck är en utomordentlig expert. Sändningarna
i TV 5 och Kanal 9 har inte tillfört något och har åtskilligt att bevisa. Inte
ens mediagunstlingen Anders Svensson har kunnat ändra på detta. SVT får nöja
sig med smulor från den rike mannens bord. Daniel Nannskogs smått hysteriska
inlägg från Svenska Cupen på vinterfrusen plastmatta engagerar i varje fall
inte mig. (Finns det någon f d elitspelare i fotboll som inte iklätt sig
expertrollen i TV? Alla är inte naturbegåvningar).
TV-bolagen
lägger ut enorma summor för rättigheten att visa attraktiva fotbolls- och
hockeyarrangemang och frågan är hur mycket pengar man kan krama ut av oss tittare.
Den svenska marknaden har ju bara nio miljoner tittare utkastade i norra delen
av skogsbrynet.
Sparbeting
är utfärdade. Exempelvis slås sportredaktionerna på
TV 4 och C More samman i ett försök att spara. Jan Scherman, f d chef på TV 4
och numera affärsområdeschef på Aftonbladet, säger att bolagen lever på en
ekonomisk skör egg och att ett felsteg kan få stora konsekvenser (konkurs). Nu
är inte Scherman någon neutral expert då hans arbetsgivare (Schibsted) också
har ett finger med i byken men att han har stora kunskaper i branschen kan
ingen bestrida.
För att återgå till den ingressvis relaterade
frågeställningen. Hur mycket sport tål en yngre pensionär? Jag ger drygt 500 kr
i månaden och har då tillgång till C More och Viasat Golf, TV 12, TV 10, TV 3,
Eurosport 2 (tysk ligafotboll) och TV 5 och TV 9 och är inte beredd att ge ett
öre till. Då åker osthyveln fram.
För
att inte ge er Brynäs-, Luleå-, HV- och Frölundaälskare krupp så här på
fredagen ska jag inte påstå att LHC vinner SM men att det ser ganska ljust ut.
Cheerio. Vi möts igen i nästa vecka om Gud är god och vinterdäcken håller vad
reklamen lovar.
Du missade Leksand-Mora
SvaraRaderaJa, men det är ursäktligt va?
SvaraRadera