Fortsätt till huvudinnehåll

"Vi lagar från grunden med lokala råvaror"



En vanlig kommentar förr vid mötet med rörelseidkare var att ”ni på tidningen skriver för lite om näringslivet”. Det kan inte gälla restaurang och konditorier åtminstone inte om måttstocken är Corren eller Motala Tidning. I dagens Corren kan vi på ettan läsa om att Göta Hotell i Borensberg fått ny arrendator i Green Venue Hotell AB (Christina Landoff som driver Skeninge Statt) och att Himmelsby gårdshotell utanför Mantorp bygger ut igen. Tidigare har vi varit väl informerade om turerna kring Bistro Folkes konkurs i Linköping och att Medevi brunn fått ny vd.

Konkursartiklarna var undantag för oftast handlar det om snälla reklamartiklar där köksmästaren får säga ”att vi testar ett nytt koncept där vi lagar mat från grunden med lokala råvaror”. Halvfabrikat och korvar från Sibylla då? ”O nej då, inte här inte”. Samma visa hördes när Mjölby Golfklubb bytte krögare för några år sedan. Den krögaren är inte kvar idag. Konstigt att Guide Michelin inte har några representanter i våra trakter.

Lagat från grunden i ett kök nära dig. Räkor från Willys och ostbågar från Åsas Närköp. Bagarn heter Ing-Marie och fotografen heter Anders. Närproducerade de också.
Mönstret upprepas när ett bageri eller konditori byter ägare. Eget bageri, javisst!  Sen ligger det torra, plastinbakade muffins från Delicato i disken som vanligt.

Om vi ska hålla oss till det lokala planet så seglar dock gamla ärevördiga Mjölby Stadshotell i bakvatten om det inte handlar om whiskyprovning. Det där patetiska TV-programmet i TV 3 för tre år sedan måste ha tagit knäcken på ledningen.

Ägaren Kenneth Lindblad var oroad över vilken effekt programmet skulle få för han tog kontakt med Corren (16/4) för att uppenbarligen stämma i bäcken innan programmet sändes. I programpresentationen stod det att ”ägaren hatar sina gäster och byggnaden ser ut som en kommunal anstalt.” Reportern ställdes alltså inför den omöjliga uppgiften att dementera innehållet i ett program som varken han eller Lindblad sett. Men vad gör inte lokaltidningen för att bistå det lokala näringslivet i nöd?

Kanske Lindblad oroade sig i onödan för vem tittar på TV 3 numera? Om det inte är fotboll eller hockey förstås.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.