Hur
kan en överförmyndare missköta sitt uppdrag i 19 år utan
att hans uppdragsgivare, Mjölby kommun, reagerat?
Det är den fråga jag ställer mig efter att ha läst
igenom den 20-sidiga utredning som Överförmyndarkansliet i Motala gjort och som
ligger till grund för polisanmälan mot Leif Eriksson.
En
överförmyndare utövar tillsyn över gode män och
förvaltares arbete och får aldrig ta på sig gode mannens uppgift och agera för
enskilds räkning.
Den andra januari 2015 överfördes samtliga akter
från Mjölby till Motala. Då det var stor oreda i papperen innebar det till en
början att alla akter måste sorteras, förtecknas, ommärkas och läggas i ett
nytt mappsystem,
När
själva granskningen tog vid konstaterades stora och
allvarliga brister. I många fall har de omyndiga orsakats ekonomisk skada på
grund av överförmyndarens beslut eller brist på beslut. Många av hans beslut
strider helt mot gällande lagstiftning eller saknar lagstöd. I flera fall har
gammal lagstiftning använts vid beslut som därmed inte blivit giltiga.
Dokumentationen har också stora brister.
”Istället är grunden för besluten många gånger
grundat på överförmyndarens personliga uppfattning och tyckande, ofta i ett
tätt samarbete med förordnade ställföreträdare (gode män)” skriver utredaren.
Rapportens
författare
har också funnit flera fall av starkt jäv. Många av överförmyndarens släktingar
och nära grannar har agerat som ställföreträdare och har i många fall fattat
avgörande beslut i frågor om arvode, uttag från överförmyndarspärrade konton
etc.
Utredaren redogör för en lång rad fall där överförmyndarens
beslut varit till ekonomisk nackdel för de omyndiga. I några fall har det
handlat om sexsiffriga belopp. På överförmyndarens ansvar ligger också att
kontrollera med belastningsregistret eller Kronofogden om en föreslagen
ställföreträdare är lämplig som god man. Det finns inte enda handling i akterna
som visar att någon sådan lämplighetskontroll gjorts.
Det
har också förekommit att överförmyndaren muntligen
instruerat banker att häva överförmyndarspärren när släktingar velat göra uttag
från den omyndiges konto, vilket också strider mot förvaltningslagen.
Enligt rapporten valde flera gode män att avsluta
sina uppdrag när de ställdes inför den nya striktare ordningen i Motala efter
första januari 2015. I Mjölby var de vana vid att få sina arvoden direkt i
handen efter utförd årsredovisning.
Ingen rolig läsning för någon inblandad men den
springande punkten är: Varför har ingen i kommunledningen reagerat tidigare?
Eriksson var överförmyndare 1995-2014 och jag minns åtminstone en
revisorsanmärkning för dåligt skötta diarier i början av 2000-talet. Om han
hade fått stöttning tidigare eller om hans uppdrag avslutats hade kanske dagens
pinsamma situation kunnat undvikas. För detta är pinsamt även för Mjölby
kommun. Och varför har inte Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för överförmyndaren,
reagerat skarpare?
Här
får polisen något att sätta tänderna i och
utredningen kommer säkert att ta lång tid. Om det sedan räcker för ett åtal, ja
det är en fråga för åklagaren.
Leif Eriksson intervjuades i Radio Östergötland på torsdagsmiddagen. Han välkomnade en polisutredning och sa att hans avsikt har inte varit att ställa till oreda.
Om
du till äventyrs vill läsa hela rapporten finns den tillgänglig på
kommunkansliet. Diarienr 2016:133, diarieplanbeteckning 191.
Kommentarer
Skicka en kommentar