Fortsätt till huvudinnehåll

"Bättre att lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge"




Är du stadd vid kassa, har goda bankkontakter och en bra affärsidé? Då kan du köpa 24 hektar mark i Mjölbys västra utkant, strategiskt belägen i skärningspunkten E 4 och Rv 32.

Ägaren Sharpman i Hogstad annonserade ut fastigheten i Corren i onsdags. Detaljplan och geoteknisk utredning är gjord. Vatten, avlopp och el är framdraget. Det finns också en flera hundra meter lång allé och cykelväg som sträcker sig fram till tomtgränsen.

För drygt tio år sedan hade Sharpman i Hogstad stora planer Skrukeby Berggård (idag Mjölby 40:15) och området inköptes från Mjölby kommun för sammanlagt 5,9 miljoner kr. Här skulle företaget bygga ett kommersiellt fritidscentrum med betoning på häst- och hundsport.

Planerna var omfattande och djärva, nästan fantasieggande. I konceptet fanns förutom butik och tävlingsarenor restaurang, saluhall, spa, och övernattning för såväl människor som djur även kallat bed and stable.

En extern direktör med bakgrund som bankdirektör tillsattes med uppgift att finna medintressenter, lokala entreprenörer och finansiärer. Som startår nämndes 2012.

Entusiasmen spred sig också till kommunens ledning som stöttade planerna helhjärtat.

”Det här kommer att sätta Mjölby på kartan när det gäller hästar, sa dåvarande kommunalrådet Monika Gideskog (M) i Corren.

”Projekt som sådant är oerhört ambitiöst och en stor tillgång för Mjölby. Här finns företagare som vill satsa. Detta kan bli Sveriges största, om inte norra Europas största hästsatsning av det här slaget, sa dåvarande oppositionsrådet Carina Jönsson (S)

Varför de stora planerna inte gått att förverkliga vet inte jag utan konstaterar bara att Berggården är till salu. ”Bättre att lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge”. Sharpman väljer att sälja utan inblandning av mäklare. Kanske hoppas man att dra nytta av den minst sagt gynnsamma utveckling som grannen Viringe haft de senaste tio åren.

Här finns alltså chansen för en ny kapitalstark entreprenör att bygga nytt och livskraftigt. Men bygg ingen ny hamburgerbar. Det måste räcka med de tre som finns på andra sidan motorvägen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.