Fortsätt till huvudinnehåll

Ljuset kommer från norr



Tysk ligafotboll förgyller mina TV-kvällar numera. Den största glädjen är Leipzig med Emil Forsberg i en ledande roll som offensiv mittfältare och laget leder nu serien före omöjliga Bayern München. Jag såg Leipzig mot Borussia Mönchen Gladbach förra lördagen och då gjorde Forsberg ett mål och spelade fram till de två övriga. Igår kväll, bortamatch mot Freiburg och vinst med 4-1, svarade Emil för två målgivande passningar.

Sundsvallsfödde Emil var duktig redan i Malmö FF men de två åren i Tyskland har gjort honom ännu snabbare och tuffare. Han har ett stort ansvar och lägger alla hörnor och offensiva frisparkar. I första halvlek fick han inte så stort utrymme men efter paus, då lagdelarna gick isär, fick han möjlighet att iscensätta sina snabba kontringar från mitten. En snabb rusch och en nätt yttersida till Tim Werner som sprang sig fri. Mästarklass. Det fanns flera målchanser som brändes av lagkamraterna.


Fortsätter Emil i denna stil är han given i Janne Anderssons fortsatta lagbygge. Stundtals påminner han om Fredrik Ljungberg och Tomas Brolin. Han är uppsatt som vänster mittfältare men rör sig över hela banan.

Leipzig är en märklig klubb. Bildades så sent som 2009 när dryckestillverkaren Red Bull köpte licensen av en div V-klubb. På sex år har klubben avancerat från div V till toppen av Bundesliga. Red Bull äger inte mindre än fem fotbollsklubbar i Europa.

Det är Eurosport 2 som sänder Bundesliga. Jag har bara en anmärkning. Kommentatorn sitter i svensk studio och därför har man dragit ner på effektmikrofonerna. Resultatet blir att närvarokänsla saknas i sändningarna.
                                            *
Mer fotboll. NT:s chefredaktör Mats Willner har träffat biträdande Peter Wettergren i Stockholm och det var på tiden att NTM-tidningarna uppmärksammar Ödeshögssonen. Willner fick bland annat veta att Ödeshögarna kallar hemorten för ”bynn”. Något av en bildningsresa för en journalist från östra kanten av länet alltså. Bara nu inte Norrköping snor bynn också. Det räcker med att de snodde Östgötaporten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.