Min gamle chefredaktör
Bertil Torekull pratade ofta om att se det lilla i det stora och vice versa.
Han menade att stora världshändelser får återverkningar för den lilla
människans vardagsliv. Allting hänger ihop på ett eller annat sätt.
Jag kom att tänka på detta när jag läste det
ambitiösa verket Musik i Mjölby. Ett
kapitel handlar om Mjölby Janitscharkår (1945-1960). Jag blev nyfiken för att
min framlidne svåger Rune Lantz (trummis) var medlem i orkestern liksom hans
äldre bror Sixten Lantz som var tamburmajor. Men mest funderade jag över det
märkliga namnet Janitscharer.
Mjölby
Janitscharkår bildades år 1945 efter att några år
funnits i en lösare organisation kallad Alliansorkestern. Medlemmarna var ofta
dansmusiker eller kom från Frälsningsarméns eller Missionskyrkans orkestrar. I
orkestern fanns också många militärmusiker, som efter kriget fått söka sig till
civila arbeten. 1946 fick Janitscharkåren sitt första kommunala anslag. Det var
200 kronor. Året efter införskaffades de första uniformspersedlarna. Uniformen
bestod av en ljusblå skärmmössa.
År 1953 inträffade en höjdpunkt för kåren. De
spelade för kung Gustav VI Adolf i som besökte Mjölby på sin Eriksgata. Den 14
maj spelade kåren vid Kungshögahemmet och musikkårens dirigent, Erik Brutsner,
fick tillfälle att hälsa på den nya kungen.
Om
man frågar forna medlemmar i Janitscharkåren, om vad som var
typiskt för orkestern, får man svaret att man i den kåren var friare och satte
spelglädjen i första rummet. Musikkåren gjorde inte många inomhuskonserter och
antalet framträdanden per år vad högst tio. De turnéer man gjorde gick inte
utanför Östergötland.
Jag stötte på begreppet janitsjarer (obs
skillnaden i stavning) när jag läste historikern Simon Sebag Montefiores
biografi över Potemkin och Katarina den stora. Vi talar 1700-tal och de
ständigt återkommande krigen mellan Ryssland och Osmanska riket där Potemkin
skar stora lagrar och vann kejsarinnans gunst. (läs blev hennes älskare och
förtrolige).
Janitsjarerna
var ett elitförband direkt underställda sultanen. De bar färggranna, nästan
lyxiga uniformer, var utomordentliga ryttare och hade hög status i riket. De
var välorganiserade, grymma och orädda. Innan de gick ut i strid tuggade de
opiumkulor för att hamna i extas. De ryska soldaterna var rädda för de brutala
janitsjarerna
Janitsjarerna hade alltid stora orkestrar med sig
på slagfältet. Orkestern spelade kraftfull, högljudd, militärisk musik (mycket
hårda trumtakter och blåshorn) för att elda mannarna till stordåd. Denna janitsjarmusik, kallades
"turkisk musik" och lade grunden till den moderna militära
marschmusiken i väst.
Intressant
att orientaliska elitsoldater med anor från 1300-talet utgjort inspirationen
till den marschorkester i Mjölby som bildades i Mjölby vid krigsslutet 1945.
Undrar hur många av dessa musiker som kände till historiken. Janitscharkåren försvann
i tysthet kring 1960. Det sista årsmötesprotokollet är från 1959. Osmanska
riket existerar inte heller men det är en annan historia.
Källor:
Musik i Mjölby, Wikipedia och Potemkin och Katarina den stora av Simon Sebag
Montefiore.
Kommentarer
Skicka en kommentar