Fortsätt till huvudinnehåll

En handfast lektion i samhällskunskap



Polisen besöker två högstadieskolor i Boxholm och Ödeshög och beslagtar flera A-traktorer och mopeder som bedöms som regelvidriga. Händelsen orsakar rubriker i Corren av en storlek som polisingripanden sällan gör.

Situationen påminner inte så lite om min ungdoms 60-tal i Motala där mopedtrimning var  en ungdomsrörelse. Teoretiskt sett kan mopedtrimmarna på den tiden vara farfäder till dagens förare av A-traktorer. Onekligen en bestickande tanke.

Motalapolisen och de finniga mopedtrimmarna förde en långvarig och ojämn kamp. När den svartvita bilen dök upp var det full gas, upp på trottoaren och iväg på smala stigar där polisen inte kunde följa efter. I mina hemtrakter fanns en park vid Ulaxgatan som erbjöd många smitvägar i olika riktningar. Det tämligen nya bostadsområdet på Ekön erbjöd dålig belysning, nära till skogen och många hushörn att runda. Det gick undan något väldeliga och historierna om snuvade poliser berättades omsorgsfullt vid Trötte Theodors korvkiosk på Medevigatan. 

Föräldrarna var i de flesta fall ovetande om hur fort mopeden gick.
Men en och annan långskankad tonåring fastnade i kontrollerna och det som bekymrade de fartglada var att ”lämpet" och körkortet kunde dröja. Det var ändå körkort och bil och en raggartur runt torget som hägrade för de flesta.

Men tillbaka till A-traktorerna i våra dagar. Polisens tillslag har väckt ont blod hos en del föräldrar. En av dem har tagit kontakt med Corren. ”Grabben är förstås förtvivlad att han inte kan köra med traktorn. Han hade tjänat ihop pengarna den kostade och nu står den hos polisen, säger pappan”. Han vill inte framträda med namn. Han har också synpunkter på hur ingripandet gick till.

”De kom med piketbil och med många civilpoliser. De gick in på skolan och hämtade ungdomarna som fick lämna ifrån sig sina bilnycklar.”

Pappans reaktion säger något om hur samhällsutvecklingen och respekten för myndigheter förändrats på ett halvsekel. Ingen Motalapappa på 60-talet skulle drömma om att ifrågasätta polisens åtgärder eller skriva insändare i Motala Tidning. De här grabbarna kanske kan se polisens arbete som en handfast lektion i samhällskunskap.

En polisman säger till Corren att fler kontroller är att vänta i lokalpolisområdet som omfattar Mjölby, Skänninge, Mantorp, Boxholm och Ödeshög. Enligt polismannen är det vanligt att ungdomarna bygger om och trimmar så att fordonet kan köras fortare än tillåtna 30 km/tim.

Så här beskriver polisen tillslagen på sin Facebooksida.
De senaste veckorna har vi gjort kontroller av A-traktorer och mopeder utanför skolor i vårt område. Förra veckan var det Boxholm som fick besök och igår var vi i Ödeshög.
Anledningen till kontrollerna är två. Årligen sker det allvarliga olyckor med mopeder och A-traktorer inblandade - vi vill därmed öka trafiksäkerheten.
Den andra anledningen är att medborgarna i Boxholm och Ödeshög särskilt har lyft upp problematiken med A-traktorer och mopeder och önskar tillsyn av dessa i sina kommuner. Vi har lyft upp detta som ett medborgarlöfte som vi delvis uppfyller genom dessa kontroller.
Utfallet av dessa kontroller blev sju anmälningar om olovlig körning, med fordon tagna i beslag för vidare utredning.
Dessa kontroller kommer att fortsätta, inte bara i ovan nämnda kommuner utan i hela lokalpolisområdet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.