Fortsätt till huvudinnehåll

Sitta still i båten





Vårens och sommarens genomgående nyhetstema har varit torkan. Bekymrade bönder har blickat ut över sina kor och berättat om sinande brunnar. En mjölkko behöver hur mycket vatten som helst. Andra bosatta på landet med egen brunn har kliat sig i huvudet och blickat upp mot blå himmel och krävt att kommunen åker ut med tankbilen (helst kostnadsfritt). Kanalbåtarna på Göta kanal har fått lägga om trafiken för ett besvärligt avsnitt i länets östra del där Diana, Juno och Wilhelm Tham riskerat grundstötning.

Rapporteringen har varit så intensiv och omfattande att man kan tro att vattenbrist har varit ett normaltillstånd för en majoritet av befolkningen. Så är inte fallet. Vi som bor i någorlunda stora tätorter i hus som är anslutna till det kommunala vatten- och avloppssystemet har inte haft dylika problem. I min hemkommun, Mjölby, har det inte ens varit bevattningsförbud. Jag tror situationen är likadan i de omkringliggande kommunerna.

Båttrafikens problem i kanalen kan väl åtgärdas med muddring eller är det ett okänt begrepp i den marina världen numera? Göta kanal AB har ju fått en halv miljard kronor i anslag av staten, vilket för säkerhets skulle publicerats i två omgångar med 16 månaders mellanrum.

Vinden har vänt och nu har det regnat varje dag i snart två veckor och jag har tömt vattenmätaren några gånger. Allt är frid och fröjd? Knappast. Nu inträder fas 2 i nyhetsförmedlingen. Tjänstemän på SMHI:s hydrologiska avdelning framträder med bekymmersrynka i pannan och säger att detta inte räcker, grundvattennivåerna är för låga. Det krävs ordentligt snörika och kalla vintrar för att fylla på nivåerna. Jaha, är vintrarna 2010 och 2011 redan glömda. Vad är det som säger att en sådan inte kommer snart igen?

Mitt långa liv har lärt mig att sitta still i båten för att vänta ut problemen. Förr eller senare vänder utvecklingen och allt ställs tillrätta. Att ha tillräckligt med is i magen. (Jäklar, en vattenmetafor till. Ofrivillig, den bara rann upp).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom