Fortsätt till huvudinnehåll

Drömmar och spekulationer kostar inget





Jag har i många år sneglat lite avundsjukt på Vätternrundan och de mervärden den skapat för Motalas näringsliv och framförallt för stans föreningsliv. Är det möjligt att arrangera något liknande för golfspelare?

Så mycket längre har jag inte kommit men så berättade en kompis för mig att han och hustrun under flera år spelat Värmland Runt som involverar sex Värmlandsklubbar (Sunne, Kil, Arvika, Hammarö, Bryngfjorden) under fyra kvaldagar och finaler på Karlstad GK torsdag och fredag. Onekligen en svettig vecka för den som går hela vägen.

Sportjournalisten Leif Jurefalk tog initiativet och 1994 spelades premiären. Succén var given direkt och de 750 platserna gick åt på några minuter och så har det fortsatt år efter år. Leif Jurefalk var i sin tur inspirerad av orienteringens femdagarstävlingar. Också det en institution i svenskt idrottsliv.

Varför inte kopiera värmlänningarna och starta Östergötland Runt sommaren 2019? Arrangerande klubbar bör vara Alliansklubbarna och förslagsvis Vadstena. Bara fantasin sätter gränser för kringarrangemang bland traktens turistmål om nu någon till äventyrs orkar med vanligt turistande efter en dag på banan. Golf i Mjölby på förmiddagen och besök i Klosterkyrkan i Vadstena på eftermiddagen? Eller slussande båtar i Borenshult. Varför inte en närmare titt på potatisen i Viringerondellen?


Golfen kan av logistiska skäl inte komma upp i samma deltagarsiffror som cykel- eller orienteringstävlingar men utan att ta fram kalkylatorn bör det finnas möjligheter för de arrangerande klubbarna att tjäna pengar på arrangemanget. Sedan finns det naturligtvis praktiska problem som ska övervinnas som att hitta en vecka som passar alla inblandade klubbar. Vår golfvecka (vecka 29) är inarbetad och ska naturligtvis inte röras.

Min sagesman säger att arrangemanget är utmärkt. Många deltagare är husvagns- eller husbilsägare som åker runt till de olika banorna och det är mycket sällskapsliv på kvällarna. Flera blir vänner för livet. Näringslivet ställer upp som sponsorer och Färjestadstravet är till exempel sponsor för en long-drivetävling finaldagarna. Värmlandstidningarna är med på noterna och lokal-TV visar en halvtimmes sammandrag på kvällarna. Arrangemanget har vuxit i sådan omfattning att klubbarna bildade ett gemensamt aktiebolag 2013 med Leif Jurefalk som styrelseordförande.

Urban och Kicki Sandberg, Vadstena, har spelat femdagarsgolfen under många år och rapporterar att årets arrangemang höll lika höga klass som vanligt. Till banketten och prisutdelningen på Löfbergs Lila Arena ringlade köerna långa och arrangörerna tvingades säga nej till golfspelare som inte köpt biljetter i förväg. Femdagarsgolfen är en institution i Värmlandssommaren.
Visst vore en östgötsk variant ett bra tillfälle att visa upp våra trivsamma banor för nya besökare och vidga våra kontaktytor med övriga delar av Golf-Sverige?

Men den idén lär stanna på papperet. Jag har kollat med östgötska klubbledare som säger att liknande arrangemang i mindre skala prövats tidigare utan något vidare resultat. Den östgötske golfaren är inte pigg på att hoppa på kringevent som grillkvällar och liknande och intresset för att tävla är på nedåtgående. Man är dock glada över det stora deltagandet i golfveckorna.

Men drömmar och spekulationer kostar inget.

Anders Jacobsson

Femdagars Golf AB omsatte 1,3 miljoner kr 2017 med en vinst på 10 000 kr. Kassalikviditeten är 330 procent och soliditeten 70 procent. Liten men naggande god skulle jag vilja påstå


Från golfveckan 2006.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.