Fortsätt till huvudinnehåll

Drömmar och spekulationer kostar inget





Jag har i många år sneglat lite avundsjukt på Vätternrundan och de mervärden den skapat för Motalas näringsliv och framförallt för stans föreningsliv. Är det möjligt att arrangera något liknande för golfspelare?

Så mycket längre har jag inte kommit men så berättade en kompis för mig att han och hustrun under flera år spelat Värmland Runt som involverar sex Värmlandsklubbar (Sunne, Kil, Arvika, Hammarö, Bryngfjorden) under fyra kvaldagar och finaler på Karlstad GK torsdag och fredag. Onekligen en svettig vecka för den som går hela vägen.

Sportjournalisten Leif Jurefalk tog initiativet och 1994 spelades premiären. Succén var given direkt och de 750 platserna gick åt på några minuter och så har det fortsatt år efter år. Leif Jurefalk var i sin tur inspirerad av orienteringens femdagarstävlingar. Också det en institution i svenskt idrottsliv.

Varför inte kopiera värmlänningarna och starta Östergötland Runt sommaren 2019? Arrangerande klubbar bör vara Alliansklubbarna och förslagsvis Vadstena. Bara fantasin sätter gränser för kringarrangemang bland traktens turistmål om nu någon till äventyrs orkar med vanligt turistande efter en dag på banan. Golf i Mjölby på förmiddagen och besök i Klosterkyrkan i Vadstena på eftermiddagen? Eller slussande båtar i Borenshult. Varför inte en närmare titt på potatisen i Viringerondellen?


Golfen kan av logistiska skäl inte komma upp i samma deltagarsiffror som cykel- eller orienteringstävlingar men utan att ta fram kalkylatorn bör det finnas möjligheter för de arrangerande klubbarna att tjäna pengar på arrangemanget. Sedan finns det naturligtvis praktiska problem som ska övervinnas som att hitta en vecka som passar alla inblandade klubbar. Vår golfvecka (vecka 29) är inarbetad och ska naturligtvis inte röras.

Min sagesman säger att arrangemanget är utmärkt. Många deltagare är husvagns- eller husbilsägare som åker runt till de olika banorna och det är mycket sällskapsliv på kvällarna. Flera blir vänner för livet. Näringslivet ställer upp som sponsorer och Färjestadstravet är till exempel sponsor för en long-drivetävling finaldagarna. Värmlandstidningarna är med på noterna och lokal-TV visar en halvtimmes sammandrag på kvällarna. Arrangemanget har vuxit i sådan omfattning att klubbarna bildade ett gemensamt aktiebolag 2013 med Leif Jurefalk som styrelseordförande.

Urban och Kicki Sandberg, Vadstena, har spelat femdagarsgolfen under många år och rapporterar att årets arrangemang höll lika höga klass som vanligt. Till banketten och prisutdelningen på Löfbergs Lila Arena ringlade köerna långa och arrangörerna tvingades säga nej till golfspelare som inte köpt biljetter i förväg. Femdagarsgolfen är en institution i Värmlandssommaren.
Visst vore en östgötsk variant ett bra tillfälle att visa upp våra trivsamma banor för nya besökare och vidga våra kontaktytor med övriga delar av Golf-Sverige?

Men den idén lär stanna på papperet. Jag har kollat med östgötska klubbledare som säger att liknande arrangemang i mindre skala prövats tidigare utan något vidare resultat. Den östgötske golfaren är inte pigg på att hoppa på kringevent som grillkvällar och liknande och intresset för att tävla är på nedåtgående. Man är dock glada över det stora deltagandet i golfveckorna.

Men drömmar och spekulationer kostar inget.

Anders Jacobsson

Femdagars Golf AB omsatte 1,3 miljoner kr 2017 med en vinst på 10 000 kr. Kassalikviditeten är 330 procent och soliditeten 70 procent. Liten men naggande god skulle jag vilja påstå


Från golfveckan 2006.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna