Fortsätt till huvudinnehåll

"Många golfstjärnor är bonnläppar"


Göran Zachrisson har passerat zenit som kommentator men i Svensk Golf Podcast nr 20 är han i sitt esse. Intervjun är en översikt över 45 års svensk proffsgolf med tonvikt på Nordea Masters.

Zacke får frågor om förhållandet till golfstjärnorna och vad han tror om framtiden för Nordea Masters. Zacke var under en period osams med självaste Seve Ballesteros sedan spanjoren tyckt att reportern ställt indiskreta frågor om hans djupa och långa formsvacka.

”Många golfstjärnor är bonnläppar och saknar omdöme. Jag gör mitt jobb och det begriper inte alla. Man ska ha respekt för varandras yrkesroller”, sa Zacke.

Vad ska Masters ledning göra att för att återställa Masters till forna glansdagar?

”Det finns ett enkelt svar. Pengar och val av bana, är det väsentliga. Är prispengarna tillräckligt stora kommer stjärnorna”

Zacke tycker att Barsebäck har de bästa förutsättningar för Masters. Det är också Barsebäck som har publikrekordet med 122 000 åskådare över fyra dagar. Om Masters skulle permanentas på en bana är Barsebäck det givna valet.

Var står Masters om fem år, löd en fråga.

”Att tävlingen sänds direkt i TV och att övriga medier hänger på. Utan medierna kommer inte publiken.”

Så sant, så sant.

Tidningskommentarerna efter Nordea Masters på Hills är lagom entusiastiska. Jens Littorin på DN skriver att svensk golfpublik är värd Henrik Stenson och/eller Alexander Norén i startfältet. Många svenskar deltog i årets upplaga och veteranen Robert Karlsson, som närmar sig de 50, var bäste svensk vid sidan av Johan Carlsson. Ändå kom 70 000 åskådare i regnet. Jens Littorin ifrågasätter om Hills är rätt bana för Masters i fortsättningen.

Golfen är märklig. Det räcker inte med att Paul Waring spelar bra, går 14 under par och slår ut Thomas Aiken i särspel. Det ska helst vara ett känt namn som tillfredsställer publiken och medierna.

När detta skrivs skvalar regnet ner. Regnet ger fortsättningsvis nytt liv åt östgötska golfbanor och jag siktar på en runda i mitten av veckan. Troligen utan publik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.