Fortsätt till huvudinnehåll

Tobias fixar matchen



Tobias Josefsson, bosatt i trakterna mellan Mjölby och Västra Harg, är en mångsidig person. Systemtekniker, administratör, skribent och politiker.

Genom sitt arbete i Sports Editing är han inblandad i organisationen omkring Matchplay Invitational som spelar Sverigefinal på Lydinge 22 september. Arrangemanget, som premiäråret samlat tvåhundra lag, räknar med att expandera ytterligare.

Sports Editing har genom sina publiceringsplattformar och tekniska system långt gångna samarbeten med SHL, Hockeyallsvenskan, den norska högstaligan i ishockey och Svenska Superligan (innebandy). Och nu är turen kommen att involvera golfen i verksamheten.

Tobias Josefsson
 Matchplay Invitational är en matchspelstävling för tvåmannalag med hcp. All administration, lottning och resultatrapportering har i år skett manuellt, berättar Tobias Josefsson, men det ska bli ändring på det. Till nästa säsong ska ett alltigenom datoriserat system införas där spelarna själva sköter resultatrapportering etc. Sports Editing ser stora möjligheter för tävlingen både nationellt och internationellt. Golfen är kommersiellt intressant och har en stor potential anser Tobias och hans kollegor i det Linköpingsbaserade företaget.

Tobias har genom sitt arbete en god inblick i svensk elitidrott. Han anser att SHL är professionell idrott rakt igenom, medan fotbollen är en sorts hybrid mellan folkrörelse och elit. Sports Editing har ett team med olika specialister som gör varje SHL-match till en upplevelse för såväl publiken på plats som den som följer matchen via SHL:s olika hemsidor. Beskrivningar av spelet, repriser på målen, reklam och statistik i mängder. En stor del av informationsutbudet i arenorna sker via mediakuben över isen.

För en gammal murvel med bakgrund i den trycksvärtedoftande delen av journalistiken är det fascinerande att se hur det har vuxit fram en hel industri av datatjänster kring de stora publikdragande klubbarna.
Varje matchdag i SHL kommenteras en av matcherna på engelska av en kanadensisk referent för de internationella sändningarna. Fotbollen är inte lika avancerad. Tobias tror att en bidragande orsak är att ett storföretag som AIK har skilda förutsättningar jämfört med Trelleborg när det gäller organisation och ekonomi.

Några ord om Tobias Josefsson. En 38-årig rospigg (Norrtälje) som hamnade i trakterna kring Västra Harg för drygt tio år sedan. Sett till utbildningen nationalekonom och datatekniker. Hans första arbete på Sports Editing var som manusförfattare 2006. Han har även arbetat ideellt med publicistiska uppgifter inom LHC:s organisation. Genom åren har han avancerat inom företagets organisation med ansvar för flera tunga bitar.

Tobias har flera strängar på sin lyra. Han är också en av Liberalernas fyra ledamöter i Mjölby kommunfullmäktige och fungerade som partiets valledare vid det gångna valet. Det enda han saknar i Östergötland är närheten till havet.

Hur är det med den egna golfen?
”Jag tog ett grönt kort för Magnus Carlsson i Flemminge 2003 men sedan har det nog bara blivit ett fåtal rundor. Men jag räknar med att spela på Lydinge på lördag” berättar Tobias medan han slår en hink bollar på rangen med varierande resultat. Imponerande långt och rakt ibland men också några ormdödare. Han funderar på om han ska kunna spela tillsammans med sonen om ett par år.

Det låter väl som ett lovande framtidsprojekt? Far och son är välkomna till Miskarp.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom