Fortsätt till huvudinnehåll

Jag bygger min egen serietabell





Nu är den över. SHL-premiären. Månader av träning, träningsmatcher, spekulationer, sena nyförvärv in och ut. LHC förlorade premiären mot Djurgården men det var ingen större överraskning. Men på den kommersiella sidan ligger LHC i topp. Igår utkom Corren med en hockeybilaga. 48 fullmatade sidor varav 24 sidor var annonser med en dominans av bilditon. ( Ja, jag vet att jag är lite knäpp som bygger mina egna serietabeller). Det är faktiskt bättre än fjolårets bilaga. Hockeyn har ett kommersiellt sug som ingen annan idrott kan matcha.

Så ska det förstås vara när man har en bankdirre som ordförande och det är pengar det pratas om när Per Bergsten besöker Roger Ekström i dennes sommarresidens på kusten. En klubb i LHC:s klass borde ha ett eget kapital på 10-11 miljoner slår den gamla baskettränaren fast.

För det är ju så krasst att föreningen med den största kassan också vinner mästerskap. Köp de bästa spelarna och hoppas att ingen blir knäskadad under säsongen.

Vad blir då den slutliga placeringen i den tabell som publiceras på sportsidan? Jag vet inte utan överlåter de spekulationerna till firma Bergsten o Candevi.

LHC är Linköpings lag men knappast hela Östergötlands. I min bekantskapskrets finns det åtskilliga Brynäs-, Leksands- Skellefteå-, Luleå-och HV 71-anhängare. Den ordningen är svår att rubba.

Men först ska fotbollssäsongen avslutas. Jag ser fram emot Malmö-Norrköping i eftermiddag och eventuellt Solheim Cup.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.