Fortsätt till huvudinnehåll

Jag bygger min egen serietabell





Nu är den över. SHL-premiären. Månader av träning, träningsmatcher, spekulationer, sena nyförvärv in och ut. LHC förlorade premiären mot Djurgården men det var ingen större överraskning. Men på den kommersiella sidan ligger LHC i topp. Igår utkom Corren med en hockeybilaga. 48 fullmatade sidor varav 24 sidor var annonser med en dominans av bilditon. ( Ja, jag vet att jag är lite knäpp som bygger mina egna serietabeller). Det är faktiskt bättre än fjolårets bilaga. Hockeyn har ett kommersiellt sug som ingen annan idrott kan matcha.

Så ska det förstås vara när man har en bankdirre som ordförande och det är pengar det pratas om när Per Bergsten besöker Roger Ekström i dennes sommarresidens på kusten. En klubb i LHC:s klass borde ha ett eget kapital på 10-11 miljoner slår den gamla baskettränaren fast.

För det är ju så krasst att föreningen med den största kassan också vinner mästerskap. Köp de bästa spelarna och hoppas att ingen blir knäskadad under säsongen.

Vad blir då den slutliga placeringen i den tabell som publiceras på sportsidan? Jag vet inte utan överlåter de spekulationerna till firma Bergsten o Candevi.

LHC är Linköpings lag men knappast hela Östergötlands. I min bekantskapskrets finns det åtskilliga Brynäs-, Leksands- Skellefteå-, Luleå-och HV 71-anhängare. Den ordningen är svår att rubba.

Men först ska fotbollssäsongen avslutas. Jag ser fram emot Malmö-Norrköping i eftermiddag och eventuellt Solheim Cup.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom