Fortsätt till huvudinnehåll

Stort underskott i kyrkans bagerikonkurs


Folkunga pastorats dikeskörning med Mat i Folkungabygd AB blev en dyrbar historia för leverantörer och skattebetalare. Det framgår av den konkursbouppteckning som konkursförvaltaren Leif Norberg levererat till Linköpings tingsrätt.

Tillgångarna uppgår till 103.272:90 varav ca 28. 000 kr i kontanter och 35.000 kr i kundfordringar. De totala skulderna är 754.267 kr. Bristen i boet är betydande 650.994 kr.

Skatteskulderna är 32.073 kr och leverantörsskulderna 338.170 kr. Löneskulderna på 384.024 kr täcks av den statliga lönegarantin.
Bland fordringsägarna är Kyrkans holdingbolag i Folkungabygden AB störst med 290.930 kr. Egirs AB har fordringar på 11.964 kr och Mjölby Kraftnät 8.054 kr. Mjölby kommun har krav på några hundralappar.

”Viss utdelning torde kunna ske till oprioriterade fordringsägare beroende på utfallet av försäljningen av rörelsen/inventarierna, skriver konkursförvaltaren i rapporten.

Frågan är väl om pastoratet går vidare med planerna på företagande efter den här käftsmällen. Splittringen i pastoratet är stor. Corren skrev i lördags att 150 personer kräver kyrkoherde Lennmans och styrelseordförande Leif Larssons omedelbara avgång.

Bouppgivare vid edgångssammanträdet var Leif Larsson och Fredrik Lennman. Övriga styrelseledamöter behövde inte inställa sig vid sammanträdet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.