Fortsätt till huvudinnehåll

Ett eko från förr


Som ett eko från förr.

Det är snart tio år sedan jag lämnade jobbet på Corren. En av mina arbetsuppgifter var att referera kommunfullmäktiges möten. Inte de mest inspirerande arbetsuppgifterna men ibland dök det upp små guldkorn.

Under det första decenniet av 2000-talet, när McDonalds var ensam herre på Viringe, fick dåvarande kommunalrådet Jörgen Oskarsson mycket kritik av moderata lantbrukare för att kommunen köpt på sig för mycket jordbruksmark. Med facit i hand var beslutet att köpa Viringe för handelsändamål ett riktigt beslut. Vi vet hur området ser ut idag. Det finns knappt en ledig kvadratmeter att bebygga och vägrestaurangerna är staplade på varandra. Jureskogs är senaste tillskottet.

Därför log jag lite igenkännande när jag läste Correns artikel om senaste fullmäktigemötet. Moderaten Mats Allard (lantbrukare) kritiserade kommunens köp av Hulje 8:3 som är strategiskt belägen i skärningspunkten mellan E 4, Rv 50 och vägen till Hogstad. Kommunen vill detaljplanera 11 hektar för industri- och handelsändamål och intressenter finns. Marken kostar 5,3 miljoner kr.

Mats Allard sa att det numera krävs synnerliga skäl för att ta jordbruksmark ur produktion och hoppades på uppbackning av Länsstyrelsen och fick stöd av en lantbrukskonsulent på den statliga myndigheten. Planeringschefen Jimmy Johansson på Mjölby kommun är av annan uppfattning och tror inte att Länsstyrelsen sätter käppar i hjulet för kommunens planer.

Jag anser att det vore tjänstefel av en kommun att inte utnyttja guldläget vid Sveriges största pulsåder E 4. Det är ofrånkomligt med intressekonflikter när en stad expanderar. Vad ska annars Mjölby ta vägen om inte på f d åkermark? Jag förmodar att de tre största villaområdena, Eldslösa, Ryttarhagen och Slomarp en gång tiden varit just jordbruksmark. Lundby och Sörby industriområden ligger också på gammal jordbruksmark.

Blivande industriområde eller en fortsättning som åkermark?
Moderaterna i Mjölby är tydligen ett intresseparti för lantbrukare.

Kommentarer

  1. Känns nästan som bakåtsträvande ideer. Varför ska stan växa mer.
    Det kan komma tider då vi för att överleva måste ha odlingsbar mark att odla etc., våra näringar på. Varför ska vi importera mat, när vi har näringsrik mark både för odlingar av geönsaker och för djur att beta på.
    Hus kan väl med fördel byggas på stenmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad stenmark är men du kanske vet var sådan finns i trakten av Mjölby?

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna