Fortsätt till huvudinnehåll

Presskonferens måndag kl 13


Dubbelmordet i Linköping engagerar och upprör sju år efteråt. Måndagens kallelse till presskonferens orsakade förväntningar på många nyhetsredaktioner. Stod utredningen äntligen inför ett avgörande? Enligt uppgift skickade Corren sex journalister på presskonferensen och de fick uppleva årets antiklimax. Det enda substantiella som kom fram var att Kalle Mässing planerade att topsa 1 500 unga män och att polisen vädjade om allmänhetens förståelse. Det var f ö samma metod som avslöjade Hagamannen i Umeå fast det dröjde inte sju år.

Veckodag och tidpunkt var inte vald av en tillfällighet. Det är tillräckligt tidigt för att den redaktionella planeringen ska hinna med och måndagar är i regel ingen bra nyhetsdag. Då har redaktionen ännu inte fått upp farten utan arbetar fram nyheter för publicering senare i veckan. Om ingen stor olycka inträffar hamnar innehållet i en presskonferens på bästa nyhetsplats.

Jag vet för jag tillämpade själv metoden när jag arbetade som informationsansvarig på Länsarbetsnämnden 1991. Arbetslösheten var hög hösten 1991 och nämndens pengar för utbildning och andra arbetsmarknadsåtgärder tog slut fort. Jag skrev ett pressmeddelande som skickades med fax till samtliga nyhetsredaktioner mellan 13:30 och 14 och såg till att länsarbetsdirektören Karl-Erik Forslund var tillgänglig för kommentarer under eftermiddag och tidig kväll.

Det gick hem. Länets två största tidningar, Folkbladet, Motala Tidning, Kinda-Posten och Radio Östergötland toppade med nyheten så som vi hoppades att det skulle se ut och det inträffade inget annat som kunde konkurrera om vänsterkrysset. Även TT nappade. Länsarbetsdirektören ville ju skapa opinion för ännu högre anslag hos AMS och arbetsmarknadsdepartementet. Bara Östnytt avstod och varför kunde inte jag begripa. Men ett par dagar senare återkom de och ställde den självklara frågan: hur kan en statlig myndighet göra slut på anslaget när mindre än hälften av budgetåret hade förflutit? Frågan överrumplade Forslund som höll på att tappa snuggan i TV-rutan. Han lyckades inte få till något övertygande svar.

När jag jobbade på Corren i Mjölby under 1980-talet tillämpade BT samma teknik, fast tvärtom. Inför en permittering av 200-300 man smög verkställande direktörens uniformerade chaufför upp med ett kuvert som han lade på disken till annonskontoret vid 16-tiden på fredagseftermiddagen. Efter någon halvtimme fick någon av kontoristerna syn på kuvertet och konstaterade att redaktionen var adressaten. En stackars helgreporter fick det magra pressmeddelandet i sin hand och han kunde snabbt konstatera att någon högre befattningshavare inte gick att nå så dags på fredagen. Vd gick definitivt inte att hitta.

Så kan man också göra om man vill minska effekten av oönskad publicitet. Detta är ganska många år bakåt i tiden och med tiden skaffade sig trucktillverkaren en informationsavdelning som skötte sig utmärkt.

Hur det gick till att fånga Hagamannen Niklas Lindgren finns utmärkt beskrivet i boken ”Den 777:e mannen” av Camilla Andersson och Anders Boström. Polisen gjorde flera misstag, bland annat nonchalerades en äldre kvinnas tips som pekade mot Lindgrens arbetsplats Motorcentralen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom