Fortsätt till huvudinnehåll

Speedway ett korthus

Fotograf: MIA KARLSVÄRD

Idrott och pengar. Pengar och idrott. De hör ihop. Är det inte fotbolls-, hockey-, golf- eller tennisstjärnor som badar i pengar så är det föreningar eller bolag som går i konkurs. Eller Mike Helber som gnäller över för hög hallhyra.

Jag förmodar att en och annan liksom undertecknad satt framför TV:n i tisdags kväll och gapade över det unga, hungriga Piraternas framfart på Duntis. Vilken makalös uppvisning som slutade med utklassningssiffrorna 63-27. Alla jublade utom Vetlandaförarna och Piraternas kassör. Varför den senare höll igen på smilbanden ska jag försöka förklara.

Enligt Andreas Schanders utmärkta reportage i Corren i tisdags är det så vist inrättat att alla Piratenförare utom Greg Hancock har betalt per poäng. I fjol blev det i snitt 5 942 kronor per poäng. Så ur kassörens synpunkt vore en vinst med 46-44 att föredra. Kom inte och säg att idrottsekonomi är enkel matematik.

Piraternas styrelseordförande Johan Thuresson får också frågan om hur mycket pengar Piraterna förlorar vid en eventuell förlust i semifinalen och får svaret plus minus noll. Med Indianerna som motståndare blir det stor publik men i övrigt ger det inte mycket ekonomiskt.

Då kan jag inte annat än dra slutsatsen att stora sportsliga vinster i sig själv bär fröet till ett ekonomiskt misslyckande. Sporten är ett ekonomiskt korthus. Ju större vinster, desto tunnare föreningskassa. Rospiggarna, där Greg Hancock körde innan han kom till Piraterna, vann allsvenskan och är klart för elitserien men tvekar inför avancemanget av ekonomiska skäl.
Alla i sporten är ense om att förarnas lönekrav har varit och är förödande för många klubbar. Förarna bör sansa sig eftersom de riskerar att såga av den gren de själva sitter på.

Speedway är numera den publikt sett tredje största sporten i Sverige. Och under en kväll som igår med massor av dramatiska omkörningar är det inte svårt att förstå. Så skojigt var det inte när jag sporadiska inhopp som reporter på Dunteberget i slutet av 70-talet. En stor del av förtjänsten kan tillskrivas de utmärkta TV-sändningarna från Canal Plus. Initierade kommentar och påpassliga reportage för att fylla ut longörerna. Fast igår saknades det största underhållningsmomentet, det när lagledaren går in i telefonhytten anno dazumal och skäller ut domaren via en svart sorgtelefon. Men Vetlanda blev så totalt överkörda från första heatet att lagledaren Fredrik Staaf orkade väl inte masa sig dit.

Den idrott som jag följer närmast numera är golfen. Signalerna om hur bra eller dåligt golfen mår är tudelade. De negativa rubrikerna har dominerat på senare tid som när gamla, väletablerade klubbar som Örebro och Södertälje slagit vantarna i bordet. Men så läser jag på golf.se om PGA National i Bara.

Till anläggningens 45 hål ska fogas 900 bostäder, ett hotell med 400 rum och en badanläggning lika stor som fyra fotbollsplaner. Total investering på 6-7 miljarder. Bakom satsningen står den norske hotellmagnaten Peter A. Stordalen och byggbolaget PEAB (där Ingvar Kamprad är en av aktieägarna). Det talas även om bowlinghall och biograf samt flera restauranger.

Enligt klubbens affischnamn Ove Sellberg är det fråga om en tioårsperiod innan man arrangerar Europatourtävlingar för både damer och herrar. Sellberg utesluter inte ens Ryder Cup. Om planerna blir verklighet innebär det hård konkurrens för Bro Hof. Och att den gamla skånska storbanan Barsebäck alltmer hamnar i glömskans utmarker.

Det är uppenbart att Bara lirar i en annan division än den klubb jag tillhör. Men jag sökte i Sydsvenska Dagbladets textarkiv och hittade en tre år gammal artikel som talade om att en tidigare satsning (Holiday Club) på 1,5 miljarder innehållande 300 radhus och ett äventyrsbad på samma klubb fått skrinläggas. Finanskrisens fel hette det då. Det finns goda skäl att inta en skeptisk hållning även denna gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom