Fortsätt till huvudinnehåll

Lågbudget från Dubai


De två senaste veckosluten har jag tillbringat många timmar framför Viasat golfs sändningar från herr- och damtourernas avslutningar i Dubai. Att det är en enorm skillnad i marknadsföring och prispengarnas storlek kände ni förstås till sedan tidigare men skillnaden i status slår också igenom i tv-produktionen.
Medan Race to Dubai i förra veckan hade två kommentatorer, utförliga resultatrapporteringar under spelets gång, avståndsangivelser till hål, puttstatistik och mer eller mindre viktig information om spelarnas ålder, kragnummer, skonummer och antalet hemmavarande barn under tio år saknar damtävlingen dessa inslag. Eftersom en golftävling innehåller många longörer blir sändningen ganska informationsfattig. Främst behöver kommentatorn Tommy Billberg en side-kick. Det luktar lågbudget om denna produktion.
Varför det är på detta vis har jag inget svar på utan konstaterar bara att golf liksom fotboll inte är någon jämlik sport. Visserligen slår inte damerna så långt som herrarna men i det viktiga närspelet är de lika duktiga. Dessutom är tävlingen, vars finalrond startar om någon timme, intressant ur svensk synpunkt. Av ursprungliga 110 deltagare var elva svenskor varav tio klarade cutten. Min personliga favorit Sophie Gustavsson och Bollnästjejen Pernilla Lindberg har segerchans som parkerar ett par slag efter ledaren, 16-åriga Alexis Thompson från USA. Att se Sophie skrida fram över fairway i vita shorts, lila tröja och dito mössa är en färgklick som piggar upp i vintermörkret.
Det är tre år sedan Annika Sörenstam lade klubborna på hyllan men vårt lilla land står starkt i den professionella damgolfen. Det finns flera spelare med segerchans när LPGA- och LET-tourerna gör upp om prispengarna. Sophie Gustavsson och Mimmi Hjorth tillhör det äldre etablissemanget och bland de yngre fäster experterna stora förhoppningar till Karolin Hedvall som på sin rookie-säsong i år vunnit fyra tävlingar. Och så har vi Lotta Wahlin från Linköping som i onsdags slog till med en 66-runda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom