Fortsätt till huvudinnehåll

Noterat i nyhetsflödet

Expert lägger ner två butiker i Norrköping och tillkännager beslutet inför spurten i julhandeln. Det är uppenbart att hemelektronikhandeln har problem. Det är ingen tillfällighet att detta sker i just Norrköping där Media-Markt har sitt enda varuhus i Östergötland. Tyskarna är den stora prispressaren i branschen för tillfället.

Att branschen har lönsamhetsproblem blev uppenbart för alla när Onoff gick i konkurs i somras. Utbudet är större än efterfrågan. Det är en ekonomisk regel som aldrig går att komma runt.

Expert byggde under slutet av 1900-talet upp en position som marknadsledande med fotoprodukter som bas. Men de senaste åren har konkurrensen ökat från främst norskägda Elgiganten och Media-Markt. Inte alltför imponerande marginaler har blivit ännu lägre. För något år sedan lämnade en av två butiker i Galleria Kvarnen i Mjölby in för gott. Det stora fotolabbet på Tornby i Linköping såldes.

Expert bytte ägare för ett par år sedan när nya, norska ägare kom in i bilden. Jag vet från säker källa att de gamla ägarna fick bra betalt. De skattar sig säkert lyckliga idag.

Hemelektronik är en spännande bransch som alltid förmått ta fram nya intressanta produkter. Huvudprodukten TV har utvecklats åt rätt håll sett med konsumentens ögon. En 26 ” färg-TV kostade 1976 cirka 5 000 kronor och idag 35 år senare får du en 42” platt-TV lika mycket. Sett till penningvärdesförsämringen under dessa år borde den kosta cirka 26 000 kronor idag. Då har vi också fått en tekniskt mer avancerad, driftsäkrare apparat med långt bättre bildkvalité. Sett mot bakgrund av detta är TV ett billigt nöje.

Vilken bransch kan uppvisa en liknande utveckling? Bilindustrin? Knappast.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom