Fortsätt till huvudinnehåll

(B)loggbok m/s Arion dag 6: Bergen


 Den här bamsingen, Oriana, har brittisk flagg och ligger vid samma kaj. Den är på 69 000 ton, tar 1 800 passagerare och har en besättning på 800 personer.

Resans höjdpunkt. Skönt att få andas stadsluft efter allt friluftsliv. Bergen (235 000 inv) är en livlig hamnstad och vi trängs med tre stora kryssare varav en kanadensisk. Utflyktsbussarna avlöser varandra på kajen. Längre in i hamnen ligger frakt- och fiskefartyg och fritidsbåtar av olika modeller och prisklasser. 

Kommersen är livlig och var och varannan butik säljer lusekoftor och regnjackor. Det senare är nödvändigt för Bergen är en av Europas regnigaste städer med 2 250 mm per år men just idag är det uppehåll. Regn fick vi nog av under gårdagen.

 Det Rosencrantska tornet på Bergenshus. Ett museum.

Bergenshus fästning med anor från trettonde århundradet ligger strategiskt med utsikt över hamnen. Ett andligt och sekulärt centrum under flera århundraden. Nedanför fästningen ligger Bryggen som är ett av UNESCOS världsarv. Kompositören Edvard Griegs hem är ett populärt utflyktsmål.

Avgång från Bergen kl 19. Här är kusten annorlunda mot tidigare. Inga fjordar utan mest öar av samma typ som i Bohuslän. Åtskilliga flotta villor på öarna efter en och en halv timmes färd västerut. Tar de båten till jobbet i stan?

Sjätte dygnet till sjöss och ännu ingen kölhalning. Har rederiet missat den underhållningsdetaljen?

Överst: Bryggen i Bergen är berömt och ingår bland UNESCOS världsarv.
Nedre: Utsikt från Bergenshus över den del av hamnen som kallas Vågen.

Kommentarer

  1. Trevligt reportage!
    Dock har inte Oriana engelsk flagg, utan hon är registrerad i Bermuda.

    /Kim Viktor

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna