Fortsätt till huvudinnehåll

Ska det blinka gult hela sommaren?



På fredag är det tre veckor sedan trafikljusen vid Kungsporten slutade fungera. Korsningen mellan Kungsvägen-Järnvägsgatan är nog Mjölbys mest trafikerade med personbilar, lastbilar, cyklister och fotgängare i en salig röra. Jag har själv sett par tillbud.

En anhörig, nybliven mamma, är rädd att passera med barnvagnen vid övergångsstället på Järnvägsgatan närmast viadukten. Bilister som kommer från centrum för att svänga till höger in på Järnvägsgatan gasar gärna på uppför backen. Jag känner mig själv osäker när jag passerar på samma ställe. Det är inte första gången det hänt men aldrig ett så här långt avbrott.



Trafikljusen på andra sidan järnvägen vid korsningen med Svartåliden fungerar inte heller vilket påverkar Räddningstjänstens utryckningar.
Jag tog kontakt med Mjölby kommun och fick detta svar från gatuingenjören Mats Rydell för någon vecka sedan.

Tyvärr så har ett okänt fel inträffat i styrapparaten för trafiksignalen vid Kungsporten. Normalt så ska man kunna koppla upp sig mot centralen och en felkod ska visas men i detta fall så får vi inte kontakt med utrustningen.  Ärendet har högsta prioritet och just nu söker vi leverantören av den ca 15 år gamla signalanläggningen. Har tyvärr ingen tidplan i dagsläget när felet kan vara avhjälpt,” svarar gatuingenjör Mats Rydell.

15 år gammal signalanläggning. Vill inte leverantören kännas vid åbäket längre? Kanske måste kommunen inse att den här sortens anläggningar inte håller i evighet. Hört talas om reinvesteringar? Med den nuvarande takten får vi väl räkna med gult ljus hela sommaren.
Senfärdiga Mjölby kommun.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.