Fortsätt till huvudinnehåll

Steen behöver medieträning



Några reflektioner kring Gula huset i Skänninge efter en exteriör besiktning av densamma.

 Bernth Uno har dragit vinstlotten hur det än slutar. Nu är han känd och får sälja tavlor som aldrig tidigare.

 Svenska folket hyser många anarkister och frifräsare som hatar allt som liknar byråkrater. På något annat sätt kan inte mängden kritiska inlägg på sociala medier förklaras. Facebook har blivit en säkerhetsventil för en frustrerad allmänhet.

  Det måste vara oerhört svårt att avgöra en sådan här fråga utan ett tydligt regelverk. Tycke och smak kan diskuteras. Det som är vackert i dina ögon behöver inte vara det i mina. 60-40 för att Unos överklagan vinner om det nu är hos Länsstyrelsen eller Förvaltningsrätten ärendet hamnar.

Inget nämndsammanträde idag.
  
Byggnads- och räddningsnämnden verkar vara överrumplat av medieanstormningen och har inte skött kommunikationen bra. Dess ordförande Anders Steen behöver medieträning.

 Corren skrev första gången om tvisten mellan byggnadsnämnden och villaägaren den 22 februari utan några större reaktioner. Det var när Östnytt och Rapport visade inslaget i måndags som reaktionerna kom. TV har en genomslagskraft som tidningarna inte är i närheten av. Kioskvältarnas tid är förbi. Men TV-folket hade inte hittat dit utan Correns artiklar. Så fungerar Mediasverige.

 En insändarskribent i Corren skriver att Gula huset satt Skänninge på kartan. Undrar vad alla beundrare av Rådhuset, Vårfrukyrkan och det pampiga Stadshotellet tycker om det?

Och vad tycker allmogen om Ture Lång?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.