Fortsätt till huvudinnehåll

Boll sätter en trend





När affärsmannen Jan-Ove Boll köpte Motala Golfbana för åtta miljoner kr förra året väckte det uppseende i golfkretsar. Det är ingen hemlighet att Motala GK dragits med ekonomiska bekymmer i många år och Bolls initiativ förbättrade förutsättningarna radikalt för de närmaste åren. Förutom de åtta miljonerna skickade han med 500 000 kr till spelförbättrande åtgärder på banan (att få bort den branta backen på tian bland annat). Förhållandet mellan klubben och Bolls bolag regleras i ett 20-årigt arrendeavtal där klubben betalar cirka 250 000 kr om året.

När jag talade med Jan-Ove sa han att tyckte att den här lösningen var utmärkt och att den borde få efterföljare på andra håll i landet. ”Det finns åtskilliga golfintresserade gubbar som sitter på mycket pengar”.

Nu var det inte enbart ideella motiv bakom affären. Jan-Ove har sedan han sålt sin affärskedja engagerat sig i turistbranschen med motormuseum, hotell och restauranger i hamnen. En stad med turistambitioner behöver en väl fungerande golfbana resonerade han.

Nu verkar det som om han fått en efterföljare. När Kalix GK fick ekonomiska problem efter 25 år såldes banan till den lokalt förankrade entreprenören Nils Lundholm och hans bolag Concentus i Kalix AB. Länge fanns uppgifter om att kommunen skulle köpa banan men strax innan fullmäktigemötet hoppade kommunen av. Några dagar presenterades Concentus som ny ägare. Lundholm resonerar på samma sätt som Boll.

”Det är viktigt för Kalix att det finns en golfbana. Och vi gör gärna saker som stärker vår egen bygd”, sa Lundholm till Norrbottens-Kuriren.
När kommunen var spekulant fanns en uppgift om en köpeskilling på 14,5 miljoner kr men så mycket har inte Lundholm betalat.


Återstår att se om fler klubbar med problem följer Motala och Kalix i spåren. Men det troligaste är väl att medlemmarna själva får reda ut ekonomin på egen hand.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna