Fortsätt till huvudinnehåll

Sladdrig poplinoverall och treväxlad cykel




Gjort rundan på dylikt fordon? Nä, inte jag heller.
 När detta skrivs håller funktionärerna på att samla ihop resterna av årets Vätternrunda – den 51:a i ordningen sedan läkaren Sen-Otto Liljedahl och cykelhandlaren Evert Rydell gjorde premiärrundan. Sten-Otto var landslagsläkare och kändis vilket gjorde att inte bara Motala Tidning och Corren skrev om evenemanget. Rundan har fått bra skjuts av medierna för att växa till den omfattning den har idag.

Ett tag trodde jag att vurmen för motionscykling en masse skulle ebba ut men det är tvärtom. Arrangemanget har professionaliserats, flera lopp har tillkommit förutom huvudrundan och alla föreningar i stan, inte bara MAIF, får ett tillskott i kassan.

För 20 år sedan gjorde jag ett försök att bena ut rundans ekonomiska betydelse för Motala och idrottsföreningarna. Att campingvärdar, restauranger, livsmedelsbutiker och sportaffärer höjer omsättningen avsevärt är självklart men vad ger rundan till föreningarna? Jag klämde rundans styrelseordförande Lasse Samuelsson på pulsen i ett förhandsreportage och efter många harklingar och utvikningar sa han att MAIF tjänade en miljon netto och lade till: ” Men ska du veta att allt inte går till fotbollen utan övriga sektioner ska också ha sitt”. Sedan dess har rundan med kringarrangemang vuxit och omsättningen ökat. Kanske är det ett tidens tecken att en vd med rötterna i idrottsrörelsen (Eva-Lena Frick) ersatts av en vd med ett förflutet som bankdirektör (Gunilla Brynell). Börsen nästa?

Håller rundan på att växa Motala över huvudet? I veckan som gick var det flera näringsidkare i hamnen som kritiserade kommunens beslut att stänga av hamnparkeringen i tre veckor innan huvudtävlingen. Deras kunder har ingenstans att parkera. Rundan ligger som en våt filt över området sa kanaldirektören Anders Donlau. Han och andra ser helst att arrangemanget förläggs till Varamon. Jag tror inte det blir fallet utan diskussionen återupptas säkert 2017. Andra klagar över att cyklister färdas i bredd och bryter mot trafikreglerna. Den eviga konflikten mellan bilförare och cyklister når sin kulmen denna vecka i juni..

Jag har gjort några rundor genom åren. Ja, inte på sadeln utan med block och penna i hand. Uppdragen har inte varit någon höjdare, det händer för lite och man kan inte tjata om hur många bananer och saltgurkor som langas ut vid depåerna varje gång. Rubrikordet deltagarrekord blir missbrukat. Jag minns tre uppdrag där jag varit nöjd med min insats. En gång på Östgöta-Bladet 1971, där jag var min egen chef, och betydligt senare på 90-talet när fotografen Jalle Asklund och jag bevakade en av de första Tjej-Vättern som arrangerades. Jag körde och Jalle sköt med teleobjektivet i de krokiga backarna i kring Godegård och fick utmärkta bilder. På den tiden kunde man fortfarande se deltagare i sladdrig poplinoverall på treväxlad standardcykel.

Deltagarna var glada och lättpratade vid stoppet i Godegårds skola, helt olika de buttra och tystlåtna Fåglumtyperna i huvudrundan. En presskonferens med middag på Statt i början av 70-talet var en annan minnesvärd tillställning av olika skäl.

Inbrottet i stans största cykelaffär, ”Brunnsvikarn”, natten till lördagen ett år på 90-talet orsakade stora rubriker. Inemot en miljon förvarades i kassaskåpet och det säger ju något om pengarullningen i rundan. Brottet klarades inte upp trots två misstänkta. Bevisen höll inte för en fällande dom.

Framtiden? Vätternrundan lever nog vidare i 50 år till. Nästa klass blir säkert en runda för elcyklar. Branschen satsar ordentligt på elcyklar och Vätternrundan ligger på rulle.

Jag hade ambitionen att informera om rundans ekonomi. Men Solidinfo har bara uppgifter om Vätternrundan Marknads AB med åtta miljoner i omsättning och det kan knappast vara hela sanningen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna