Fortsätt till huvudinnehåll

Fotbollskillar, skidhjältar och friluftsbar






En diskret mögellukt möter dig i dörren men låt dig inte hindras av det. Boxholms idrottsliv är temat för bruksmuséets sommarutställning och den är både roande och informativ. På köpet får du motion när du klättrar uppför de långa och branta trapporna i den gamla kvarnbyggnaden.

Utställningen bygger till stor del på de texter och bilder som Ingemar Krölle Karlsson levererade till Östgöten under 50 år. Idrotten var viktig på en bruksort i mitten av förra seklet och Krölle var produktiv.

Av tradition är fotboll, skidor, orientering och dragkamp starka sporter i Boxholm. Bland artiklarna om fotbollen hittar jag bilder och text om Lennart Hemming och Sven Hallin som gjorde sig namn i MAIF. Hemming var med under de svartvitas allsvenska tid och värvades senare till AIK. Fast jag saknar uppgifter om ”Fjatten” Germundsson ännu längre tillbaka.


Skidorna handlar mycket om Flemmingerundan och den driftige ledaren Sten Nordqvist. Flemmingerundan var ett lopp som lockade den svenska eliten. Jag minns själv när jag som nyanställd i Boxholm 1980 såg Thomas Wassberg vinna. Åke Stolt skötte refererandet för Corren medan jag extraknäckte åt Motala Tidning. (Hoppas det dubbeljobbet är preskriberat nu). P-O Svahn är ett sentida namn som fastnat i minnet liksom Månen Karlsson.

När vi kommer till bordtennisavdelningen får jag nästan en tår i ögat. En välvårdad Stiga-racket av modell Kjell Johansson hänger på väggen och en sådan har jag ägt. Det var nästan så att fingrarna växte. Jag minns Janne Starborg och Affe Ek som duktiga lirare liksom Per-Arne Larsson.

Ishockeysektionen härdade ut till 1970-talet innan de gröna vintrarna eliminerade naturisen. På två lagbilder noterar jag några kända namn, bland annat Svante Larsson och Ingemar Anderzon, den förre var både spelare och lagledare. En tvåspaltare har rubriken ”Match mot Gotte, slöt med slagsmål”. En kompis, Roger Stark, spelade center i MAIF på 60-talet och berättade hur han fick ett gäng med snöbollar i nacken när han kom fri med målvakten. Matcher mot Boxholm på fredagskvällarna var inte oproblematiska, suckade Roger långt senare. Stående på snövallarna fick busarna en utmärkt skottvinkel och friluftsbaren var öppen bakom närmaste hörn.


När hockeyn lades ner vill jag minnas att några lirare fortsatte i Mjölby Södra och gjorde mycket bra ifrån sig. Bosse Johansson och Tengvall var två gångbara namn?

Orienteringsavdelningen domineras förstås av landslagsmannen Håkan Gustavsson och ledaren Lennart Johansson porträtteras. Björke SK dominerade svensk dragkamp långt in på 1980-talet och på en tidningsbild syns Sune Blom. Björke har bidragit med en lång rad prisbucklor.

Jag spanade förgäves efter Björn ”Nalle” Johansson som vann två SM-guld i rally på 80-talet. Han körde visserligen inte för den lokala motorklubben men har varit bosatt i Boxholm i decennier.

En sak till innan jag sätter punkt. Som jag hört min gamle arbetskamrat Karl-Johan Norén lägga ut texten om sin framfart i orienteringsskogarna men inte en rad på detta ställe. Mystiskt.

Har McEnroe spelat i Boxholm?





 
Denna staty i sovjetisk socialrealistisk stil finner ni utanför Bruksmuséet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna