Fortsätt till huvudinnehåll

Seniorerna eftertraktade i bynn



 
Hästholmen får konkurrens av Öninge.
Byggboom råder i Ödeshög. Till de planerade 35 lägenheterna i Hästholmens silo kommer nyheten att Öninge camping upphör med sin verksamhet efter tio framgångsrika år och säljer marken till ett byggföretag i Västergötland som marknadsför 33 blivande marklägenheter under namnet Seniorvillan.

Ägaren till campingen, Jessica Svensson, har studerat branschens utveckling och kommit till slutsatsen att camparna ändrat beteende. Husvagnar blir allt färre och därmed långliggarna. Det blir fler husbilsägare och de är ett rörligare släkte. Jessica Svensson vill inte riskera att bli stående med en halvtom camping inom ett antal år och förbereder sig för en annan framtid.

Jessica Svensson har fattat ett modigt beslut. Hon har läst av tecknen i omvärlden och dragit sin slutsats. Hon tänker som en modern företagare vilken inser att förutsättningarna förändras snabbt. Man önskar att de mjölkbönder som nu kritiserar Arla kunde ha samma framförhållning.

Jag kollar på Seniorvillans hemsida. Det rör sig om marklägenheter med tre rum och kök med öppen planlösning. Hur stora de är kan jag inte upptäcka. Det rör sig övervägande om spegelvända parhus. Pris 2 650 000 kr.

Byggföretaget tar rygg på Ombergs GK i marknadsföringen och framhåller närheten till golfbanan ett par drivar norrut. Den av klubbledningen producerade reklamfilmen har en framträdande plats på hemsidan.

Visserligen är södra Vätternbygden en angenäm plats sommartid men frågan jag ställer är om Ödeshög sväljer ett nytillskott av 65 lägenheter. Det är en hög siffra med tanke på att det handlar om en liten kommun, allrahelst som byggarna konkurrerar om samma målgrupp av silverrävar. En åldersgrupp som helt plötslig blivit populär hos kommunfolk över hela landet. Jag undrar hur länge sedan det är man byggde bostäder i samma omfattning i bynn.

65 nya lägenheter torde innebära att två tredjedelar kommer utifrån vilket kanske skulle medföra att Ödeshög får underlag för mer än en livsmedelsaffär. Men det finns inga garantier för att projekten realiseras.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.