Fortsätt till huvudinnehåll

Krama kulorna ur annonsmarknaden



Det var någon gång i natt vid den vanliga kisspausen som det slog mig att Corren inte har kommit ut med någon hockeybilaga i höst. Gick och lade mig igen och i bakhuvudet började några formuleringar snurra om att hockeyn i residensstaden inte är kommersiellt intressant längre för de tidigare årens bilagor var fyllda av bilannonser från främst en Volvoåterförsäljare.

Men när jag gick ut till brevlådan några timmar senare låg den där. En 34-sidig bilaga med 17 helsidor annonser. En tung sten föll från mitt hjärta. Det var nästan som vanligt men den här gången hade Rejmes fått sällskap av andra bilfirmor samt några andra manligt dominerade branscher. Saab Arena är fortfarande en plats där affärsmän i mörk kavaj utan slips kan fortsätta prata just affärer. Nostalgi präglade det redaktionella innehållet och åtskilliga gamla stjärnor och bänknötare fick komma till tals. De är flitiga vid tangentbordet gossarna och flickorna på sporten.

Hockeyn är välkommen även om det är tidigt på hösten. Diskussionens vågar går höga på Facebook och var och en har sina egna favoritlag. Kreativiteten är stor särskilt när det gäller att bortförklara nederlagen. I min bekantskapskrets finns det många anhängare av Frölunda, HV 71, Leksand och Brynäs, till och med någon förvirrad släkting på östra kanten av länet som håller på Vita Hästen. Som LHC-anhängare är jag något handikappad när jag diskuterar med de fyra första. De är snabba att påpeka att LHC inte vunnit något. Svårt att säga emot, hrm. Invektiven viner genom cyberspace och särskilt engagerad är diskussionen på lördagskvällar av någon anledning.

Hur går det? En slutspelsplats är det bästa jag kan tänka mig. En SM-vinst är lika trolig som att IFK Motala vinner elitserien i bandy. Lättare att vinna annonsmarknaden i Linköping än att vinna SM-guld.

Fast innan vi går in i slutspelsspekulationer ska allsvenskan i fotboll spelas klart. LHC-Timrå får ursäkta men helgens höjdpunkt är Norrköping-AIK på Parken. Sista chansen för Snoka att hänga på i guldstriden. Förhoppningar finns men det verkar som om anfallsspelet gått i baklås. På söndag eftermiddag har vi svaret.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom