Fortsätt till huvudinnehåll

Daniel från Mantorp i hetluften



Mantorpsdomaren Daniel Gustavsson blev högst ofrivilligt huvudpersonen i söndagsmatchen mellan Hammarby-Kalmar FF på Tele 2 Arena. Han vinkade av ett segermål för offside och Hammarbys avbytare Vladimir Rodi´c  blev skogstokig och jagade Gustavsson på kanten.

Det hjälpte inte att TV-repriserna visade att Daniels beslut var korrekt. Rodic och hemmapubliken (en sekt?) krävde Gustavssons huvud på ett fat. Huvuddomaren Mohammed al-Hakim var allvarligt oroad över sin assisterande domares  säkerhet.

Jag gjorde en intervju med Daniel inför hans 40-årsdag för två år sedan. En målmedveten, välutbildad och seriös man som också är jurist till professionen. Han började döma ungdomsfotboll som ung.

-Under studieåren i Stockholm åkte jag hem varje helg under säsongen för att döma matcher i gärdesgårdsserien. Jag minns att min första match var Mantorps P 8-lag mot Degerön-Godegård på gamla Idrottsparken i Mantorp.

Daniel hade inte en tanke på att domarskapet skulle sluta i fotbollens finrum. Karriären och målsättningen har avancerat steg för steg.

-Jag tyckte det var stort att döma div II i Gullringen för att inte tala om premiären i superettan och senare allsvenskan, minns Daniel.

Du har ett ansvarsfyllt arbete på Kriminalvårdsstyrelsen, du är småbarnsförälder och flackar jorden runt som domare. Hur får du livspusslet att gå runt?

-Tack vare en förstående sambo och arbetsgivare. Men det händer att jag får använda en och annan helg på vintern för arbetet. Det underlättar förstås att en del kan utföras i hemmet.

Daniel lever på samma villkor som en elitidrottsman. Träning i stort sett varje dag, måttligt med mat och dryck och ordentligt med sömn. På Klämmestorp blir det många ensamma intervallpass för att hålla snabbheten och konditionen vid liv.

Daniel har dömt i nästan alla stora arenor i Europa. Tyskland, England, Turkiet, Spanien, Saudiarabien och Dubai.

Anekdoterna flödar om kända tränare och spelare. Som fjärdedomare placerad mellan tränarna får han höra ett och annat som inte är lämpat för barnaöron men giftpilarna upphör kort efter slutsignalen. Tonläget hos de allsvenska bänkarna kan också vara högt. Somliga lag utmärker sig mer än andra i det verbala kriget.

Hinner man som assisterande domare njuta av en välspelad match?
-Absolut även om man främst är fokuserad på att utföra sitt domarjobb så påverkas man av stämningen och matchkvalitén.
Om tre år faller du för åldersstrecket som elitdomare. Hur tänker du inför det?
-      -   Visst kan pressen kännas övermäktig ibland. Det är jobbigt att ha storstjärnor i ena örat och världstränare i det andra. Men när de internationella uppdragen upphör kommer jag att sakna dem. Att befinna sig i händelsernas centrum inför 70 000 åskådare som i en CHL-match i Dortmund är en vanebildande drog. Jag får ståpäls när jag hör hymnen.
Daniel gav ett överraskande svar på frågan vad han gör om tio år.
-Jobbar på kriminalvårdsstyrelsen, dömer fotboll på lägre nivå och är ledare för Kalles lag i Mantorps FF. Spelar fler golfrundor än idag och kanske jag har tagit tränarlicens och kör travlopp.
Idrottsintresset är grundmurat och har man tillbringat det mesta av sin levnadstid i travmetropolen Mantorp sätter det sina spår.


-

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna