Fortsätt till huvudinnehåll

Jag bygger min egen serietabell





Nu är den över. SHL-premiären. Månader av träning, träningsmatcher, spekulationer, sena nyförvärv in och ut. LHC förlorade premiären mot Djurgården men det var ingen större överraskning. Men på den kommersiella sidan ligger LHC i topp. Igår utkom Corren med en hockeybilaga. 48 fullmatade sidor varav 24 sidor var annonser med en dominans av bilditon. ( Ja, jag vet att jag är lite knäpp som bygger mina egna serietabeller). Det är faktiskt bättre än fjolårets bilaga. Hockeyn har ett kommersiellt sug som ingen annan idrott kan matcha.

Så ska det förstås vara när man har en bankdirre som ordförande och det är pengar det pratas om när Per Bergsten besöker Roger Ekström i dennes sommarresidens på kusten. En klubb i LHC:s klass borde ha ett eget kapital på 10-11 miljoner slår den gamla baskettränaren fast.

För det är ju så krasst att föreningen med den största kassan också vinner mästerskap. Köp de bästa spelarna och hoppas att ingen blir knäskadad under säsongen.

Vad blir då den slutliga placeringen i den tabell som publiceras på sportsidan? Jag vet inte utan överlåter de spekulationerna till firma Bergsten o Candevi.

LHC är Linköpings lag men knappast hela Östergötlands. I min bekantskapskrets finns det åtskilliga Brynäs-, Leksands- Skellefteå-, Luleå-och HV 71-anhängare. Den ordningen är svår att rubba.

Men först ska fotbollssäsongen avslutas. Jag ser fram emot Malmö-Norrköping i eftermiddag och eventuellt Solheim Cup.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna