Fortsätt till huvudinnehåll

Inga tistlar växer genom betongen




Känner ni Mjölbybor till den konsthall som finns under Kungsvägen i höjd med Dackeplan? Där kan ni njuta av samtidskonst i form av ca 30 meter graffitimålningar.

Tillkomsten av denna ”hall” har sina poänger men då måste jag backa några decennier. Kanske jag inte har alla årtal rätt men i stora drag ser historieskrivningen ut så här:

Många svåra olyckor varav flera med dödlig utgång inträffade när främst pensionärer från Kungshögahemmet passerade på den livligt trafikerade Kungsvägen. Vi bygger en gångtunnel, blev politikernas beslut någon gång på 1990-talet.

Intentionerna var goda men resultatet blev inte det beräknade. Pensionärerna ville inte gå ner i den mörka, ogästvänliga tunneln och gångtrafiken skördade fler offer. Kommunen tog ett nytt beslut någon gång på 1990-talet och byggde en väl upplyst, signalreglerat övergångsställe och olyckorna försvann. Kvar fanns en gångtunnel som ingen använde.


En ung försigkommen konstnär, som idag gör karriär i residensstaden, såg tunneln som ett lämpligt objekt för sin och sina kompisars hobby. De uppvaktade kommunalrådet som motvilligt gick dem och deras utsmyckningsidéer till mötes och det är skälet till tunnelns utseende idag.

Slutet gott, allting gott. Kommunen byggde bort en trafikfälla och de konstnärliga intentionerna kan ses som en avknoppning på vägen. Tunneln är i bättre skick än förväntat. Färgen har bleknat, inga tistlar växer genom betongen, trappstegen är inte alltför slitna och betonggolvet tämligen välstädat. Men knappast något ställe för vernissagemingel med jordnötter och vitt vin i plastglas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.