Fortsätt till huvudinnehåll

En veteran, en medelåldring och en yngling

 

 

                        Mina trogna kamrater.

Jag har tre putters i min ägo: en veteran från 1976 en Ping Y-Blade, en medelåldring från 90-talet Ping B 63 och en Odyssey White Steel Rossie, bara fyra år gammal. Vilken är bäst?

För att få svar på den frågan genomförde jag ett test på Mjölbys underbart fina puttinggreen en måndag i september. Slog fem bollar vardera från 12 meters avstånd, från åtta och från fyra meter.

Började med veteranen som kändes så där. Halt lädergrepp och en missklädsam klonk vid tillslaget. Men resultatet var skapligt med tre bollar inom 20 centimeter medan två var för långa. Faktiskt bäst på det avståndet.

Hans något yngre släktning var något sämre men allra sämst var faktiskt Odyssey. Fortsatte på de kortare avstånden med varierande resultat varav Pingveteranen gick alldeles för långt, 150-200 cm förbi hål varje gång på fyrametersvarianten.  

Svårt att hitta någon entydig bild varför jag beslöt mig för en finalomgång från åtta meter. Och här visade det sig att 40-50 års klubbutveckling faktiskt gynnar en medelgolfare. Samtliga fem inom en radie av 20 cm varav tre mycket nära. Tillslaget med Odysseyn är mjukt, så diskret att träffen knappt hörs.

”… en perfekt träff mitt i köttet”

Så har du 3 000 spänn, som kliar i fickan, besök din närmaste shop. Har du tur är det rea och du gör ett fynd. Men ta god tid på dig och välj noga för det finns ett otal modeller i olika längder att välja bland. Plåga pron med ett antal nördiga frågor.

Ping var på 70-talet ledande i branschen som introducerade tå-häl metoden. Det innebar att vikten koncentrerades till tå och häl och det var inte längre nödvändigt med en perfekt träff mitt i köttet för att få till ett rakt slag. Den här metoden använde Ping sedan för att göra också järnklubborna mer lättspelade. Idag använder alla klubbfabrikanter tå-häl.

Veteranen från 1970-talet är gjuten i legeringen beryllium/koppar. Om jag minns rätt var tillverkningsmetoden förbjuden i Europa och USA på grund av giftiga gaser men tillåten på Taiwan. En kort period fanns också järnklubbor i beryllium.

Den här sortens test är naturligtvis förbehållna pangchosar med alldeles för mycket fritid. Gott om frisk luft och likasinnade kamrater. Snart är vintern här.

 

                             Nästan lika gammal som ägaren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna