Fortsätt till huvudinnehåll

Finns Center kvar i sortimentet?


Mats Olsson i Expressen förgyller som vanligt mina söndagsförmiddagar. Inte heller denna dag blir jag besviken. Jag citerar: ”Myresjöhus arena, Guldfågeln, kaffesorterna och chokladburken i all ära, men det absolut hemskaste namnet är Färs & Frosta Sparbank Arena i Lund.” Färs & Frosta Sparbank låter som en novell av Fritiof Piraten Olsson.

Sen fyller han på med: ”Konstigt att Canal Plus gjorde Malmö-Halmstad till huvudmatch i måndags när Kalmar-Djurgården var intressantare, inte minst för att Kalmar äntligen kunde inviga Hönsburen”.

Den här gången slapp Lars-Åke Lagrell en verbal snyting från Olsson. Den delar istället Motalasonen Johan Orrenius ut i en lång avskedsintervju. Mycket läsvärd den också. Orrenius beskriver en timslång bilfärd mellan Jönköping och Växjö som en lika lång monolog. Ingen tvekan om vem som höll den monologen.

Det här med att idrottsarenor får kommersiella namn blir allt vanligare. Piraternas arena på Dunteberget har i tur och ordning hetat Platen Arena, Lastpartner Arena och numera Biltema Arena. Lastpartner Arena efter ett bilföretag som sålde lastbilar av tyska märket MAN, men som gick i konkurs för några månader sedan. Allt är inte guld som rullar.

Linköping ska ju bygga en ny fotbollsarena på Kallerstadfältet. Den får naturligtvis inte heta Folkungavallen. Tänkbara namn: Tekniska Verken Arena, Biogas Arena, Stångåstaden Stadium, Paul Lindvall Memorial eller Far & Flyg Arena? Men det häftigaste vore att Cloetta namnger också denna idrottsplats. Center finns väl kvar i sortimentet?

Hej, svejs. Nu väntar golfbanan.

Kommentarer

  1. Center måste finnas kvar. Det inger ingen respekt om LHC skulle ta emot bortalagen i Cloetta Plopp.

    SvaraRadera
  2. Håller med. Fast Plopp med lakritssmak är gott.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna